Wystarczyło kilka zmian. Nowa witryna nowohuckiego złotnika

Tadeusz Wypchło prowadzi pracownię złotniczą na os. Handlowym w Nowej Hucie od ponad 30 lat. W ostatnim czasie zakład znajdujący się w sercu dzielnicy zyskał nowy szyld i witrynę za sprawą Nowohuckiego Pogotowia Szyldowego. Szyld i witryna są nie tylko zgodne z wytycznymi uchwały o parku kulturowym, ale też po prostu pięknie wyglądają!

Nowohuckie Pogotowie Szyldowe to miejski program realizowany we współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi. Dzięki niemu nowohuccy przedsiębiorcy otrzymali wsparcie w dostosowaniu ich szyldów i witryn do wymagań uchwały o parku kulturowym, która obowiązuje w Nowej Hucie od ubiegłego roku. W ten sposób jest ograniczany chaos reklamowy w tej wyjątkowej pod względem architektonicznym i urbanistycznym dzielnicy. Jednym z miejsc, które przeszło w metamorfozę, jest zakład prowadzony od trzech dekad przez Tadeusza Wypchło. Aktualnie pomaga mu w tym także syn Bartosz, który poszedł w ślady swojego taty i kontynuuje rodzinny biznes. Ostatnio pracownia i sklep jubilerski zyskały nowy szyld i witrynę, które nie tylko lepiej się prezentują, ale są również zgodne z najnowszymi przepisami.

Nowe oblicze firmy z tradycjami

Firma złotnicza znajduje się w modernistycznym bloku z lokalami usługowymi w samym sercu Nowej Huty. Do niedawna o działalności pracowni i sklepu jubilerskiego informowała reklama na terenie zieleńca ze znanym wśród mieszkańców muralem Łukasza Lendy. W trakcie prac mających na celu dostosowanie otoczenia do wymagań uchwały krajobrazowej została ona usunięta, podobnie jak szyld na wysięgniku oraz szyld „Złotnik” znajdujący się na fasadzie bloku.

Wcześniej witryna wyglądała TAK.

Nowe oblicze naszej pracowni i sklepu jest zauważane przez mieszkańców, którzy bardzo pozytywnie wypowiadają się na temat zmian. Dzięki Nowohuckiemu Pogotowiu Szyldowemu projekt został dla nas przygotowany od A do Z, a my daliśmy projektantom w tym wolną rękę – mówi Bartosz Wypchło i jak dodaje, on sam jest także bardzo zadowolony z wprowadzonych zmian.

Nowy projekt odnosi się do asortymentu sklepu, czyli biżuterii, wyrobów ze złota i srebra, logo informuje natomiast o dwóch działalnościach: pracowni złotniczej oraz sklepie jubilerskim.

W znaku pojawiają się kształty nawiązujące do błysku klejnotów i metali szlachetnych. Na drzwiach wejściowych, na wysokości wzroku znajduje się zapraszająca wyklejka z logo oraz godzinami otwarcia lokalu. Na nieużywanych drzwiach od strony pracowni złotniczej został umieszczony napis „Wejście obok” kierujący klienta do właściwych drzwi oraz znak graficzny będący elementem systemu identyfikacji wizualnej – opisuje Anna Miodyńska z Fundacji Kultura i Miejsce, realizującej zadanie w ramach miejskiego programu Nowohuckie Pogotowie Szyldowe. Oznaczenia w tej samej stylistyce, kolorystyce, z pojawiającymi się elementami błysku łączą wizualnie dwie oddzielne witryny.

Nowa witryna złotnika.

Wnętrze witryny wypełniają nieregularne kształty eksponujące asortyment oraz nawiązujące do artystycznego charakteru działalności. We wnętrzu witryny pracowni złotniczej znajduje się dodatkowo zasłona – tło dla ekspozycji i osłona dla wnętrza obiektu, konieczna ze względu na charakter pracy pracowni – dodaje Miodyńska.

Więcej realizacji w szyldowym spacerowniku. Premiera już dzisiaj!

Zakład Tadeusza i Bartosza Wypchło jest prezentowany nie tylko na łamach whiteMAD. Na temat metamorfozy będzie można przeczytać również w „Spacerowniku po nowohuckich szyldach i witrynach”, którego premiera będzie miała miejsce już dzisiaj. W publikacji będzie można zobaczyć kilkanaście innych pomysłów na ciekawe, estetyczne i wpisujące się w architekturę socrealistyczną i modernistyczną, szyldy i witryny. Ma ona również zainspirować do odwiedzenia Nowej Huty i wybrania się na wycieczkę nowych szyldów i witryn.

Mapa została tak opracowana, by zachęcić zarówno mieszkańców, jak i miłośników miejskich spacerów, gości odwiedzających dzielnicę, pieszych oraz rowerzystów, którzy chcieliby wyprawić się nowym szlakiem: nowohuckich szyldów i witryn – zachęcają organizatorzy. Premiera publikacji będzie miała miejsce on-line już dzisiaj w tym miejscu.

Nie tylko Nowohuckie Pogotowie Szyldowe

Warto przypomnieć, że to niejedyne działania realizowane przez referat ds. rewitalizacji krakowskiego magistratu na rzecz wsparcia przedsiębiorców dostosowujących swoje witryny i szyldy do nowych przepisów. Oprócz Nowohuckiego Pogotowia Szyldowego (w ramach którego w ostatnich czterech miesiącach 2021 roku udzielono aż 300 porad mailowych, 160 porad telefonicznych i 30 konsultacji osobistych) wcześniej realizowane były projekty Szyldy w Nowej Hucie. – W ich ramach odbywały się spotkania informacyjne oraz warsztaty, podczas których można było dowiedzieć się, jak dostosować szyld lub witrynę do obowiązujących przepisów, ale też jak zrobić to z korzyścią dla promocji własnego biznesu. Niezwykle ważnym elementem naszych działań były także inicjatywy o charakterze edukacyjnym i spacery badawcze, w trakcie których można było poznać nowohuckie dobre praktyki z zakresu estetyki przestrzeni publicznej – mówi Katarzyna Marchewczyk, kierowniczka referatu ds. rewitalizacji w Urzędzie Miasta Krakowa. Więcej na temat tych działań można przeczytać tutaj. Dodatkowe informacje można znaleźć także na stronach www.rewitalizacja.krakow.pl oraz Facebooku: Rewitalizacja w Krakowie.

Czytaj też: Ciekawostki | Kraków | Identyfikacja wizualna | Witryna sklepowa | whiteMAD na Instagramie

PRZED METAMORFOZĄ:

NOWA WITRYNA:

zdjęcia: Małgorzata Szymczyk-Karnasiewicz, tekst: Tomasz Kobylański