fot. PKP PLK

Zabytkowa nastawnia na stacji Bytom będzie wyremontowana

O wpisaniu nastawni do rejestru zabytków pisaliśmy w połowie 2022 roku. Teraz PKP PLK ogłosiły przetarg na wykonanie projektu remontu. Zabytkowa nastawnia na stacji Bytom odzyska więc oryginalny wygląd.

Obecnie trwają prace związane z przebudową peronów i hali dworca kolejowego, które zakładają zachowanie historycznych elementów. Efekt zmian pozytywnie odczują podróżujący na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Zyska też przepustowość dla transportu towarów. W sumie prace kosztują ponad 1,2 mld zł i zostały dofinansowane z unijnego programu POIiŚ.

Zabytkowa nastawnia zostanie poddana konserwacji. W pierwszej kolejności wykonana zostanie inwentaryzacja obiektu. Projektant będzie musiał dobrać technologię robót uwzględniając uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Cała nastawnia będzie oczyszczona, a elementy konstrukcji stalowej zostaną pomalowane. Dodatkowo wyremontowany zostanie dach, a budynek zyska nowe okna i drzwi.

Nastawnia została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 r., na rzucie zbliżonym do litery „T”. Posiada formę dwubryłową. Niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne. Wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym. Obie części budynku łączy czterokondygnacyjna klatka schodowa ze schodami zabiegowymi, dwubiegowymi, ulokowana w murowanej bryle. Część niższą oraz klatkę schodową wykonano w technologii tradycyjnej, ściany murowane z cegły pełnej, stropy i biegi schodowe prawdopodobnie żelbetowe.


Zmieni się też sam dworzec w Bytomiu. Aktualnie prowadzone są prace w przejściach podziemnych i na peronach. Na hali peronowej wykonano piaskowanie części konstrukcji stalowej oraz wzmocnienie fundamentów. Rozbierany jest stary dach. Rozpoczęły się roboty związane z budową niezbędnych wzmocnień konstrukcji. Budowane jest nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa.

W stacji Bytom będą trzy nowe perony, przygotowane z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Windy ułatwią komunikację. Będzie nagłośnienie i czytelne oznakowanie. Wymienione zostanie oświetlenie oraz zamontowane nowe ławki. Projekt zakłada odnowienie hali peronowej nad peronami. Przebudowa obejmuje – zgodnie z ustaleniami pomiędzy PLK SA a Miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony.

fot. Grzegorz Goik, źródło: Urząd Miejski w Bytomiu – bytom.pl

źródło: PKP PLK

Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Zabytek | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie