Zabytkowy dworzec w Sochaczewie został wyremontowany

Teraz jest komfortowy, funkcjonalny i ma rozwiązania ułatwiające korzystanie z obiektu osobom z niepełnosprawnościami. Zabytkowy, neorenesansowy dworzec kolejowy w Sochaczewie został otwarty po remoncie. Z odnowionego obiektu skorzystali już pierwsi pasażerowie.

Kompleksowa modernizacja dworca w Sochaczewie została zrealizowana w ramach ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zbudowany w 1902 roku dworzec został dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Co ważne, zachowano cenne detale historyczne.  Renowacji została poddana ceglana elewacja zabytku wraz ze znajdującymi się na niej elementami dekoracyjnymi. Podczas prac udało się zrekonstruować stolarkę okienną i drzwiową i wymieniono poszycie dachowe. Teraz obiekt pokrywa blacha tytanowo-cynkowa. Nowością jest zegar umieszczony nad głównym wejściem.

Warto zaznaczyć, że w trakcie modernizacji dworca w Sochaczewie w pomieszczeniu gospodarczym, które było częścią dawnej poczekalni 1. i 2. klasy, odsłonięto i poddano konserwacji zachowany fragment barwnej posadzki z ceramicznych płytek z fabryki Dziewulski i Lange z Opoczna oraz relikty sztukatorskiej dekoracji sufitu, które poddano konserwacji i wyeksponowano. Na suficie odkryto fragment prostej rozety z uchwytem do zawieszenia żyrandola pośrodku. Brakującą część uzupełniono, dzięki czemu dziś podróżni mogą oglądać rozetę w całości.

Modernizacja dworca wiązała się także ze zmianami wewnątrz budynku. Parter budynku pełni funkcję poczekalni. Pomieszczenie zyskało nowe wyposażenie – ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, powstała przestrzeń pod przyszły lokal gastronomiczny oraz pomieszczenia biurowe przeznaczone dla jednej ze spółek kolejowych.

Dzięki przebudowie dworzec stał się także bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.


Podczas prac budynek został ocieplony od wewnątrz. Stolarkę okienną i drzwiową cechuje teraz niski stopień przenikalności cieplnej. W całym kompleksie zastosowano energooszczędne oświetlenie, a w celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowano system BMS (Building Management System) umożliwiający sterowanie wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Dużą metamorfozę przeszedł plac przed dworcem. Na nowo zaplanowano tam układ komunikacyjny, a wzdłuż frontowej fasady budynku znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz typu kiss&ride. Natomiast nieco bliżej ulicy Henryka Sienkiewicza powstały dwa wyspowe perony dla autobusów, postój taksówek oraz dziewięć miejsc parkingowych, w tym dwa przygotowane technicznie do zainstalowania przy nich ładowarek dla samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie budynku zbudowano wiatę rowerową, a zabytkowa lokomotywa pozostała na swoim dotychczasowym miejscu. W ramach inwestycji uporządkowano także zieleń oraz zamontowano nowe elementy tzw. małej architektury: ławki, kosze, lampy oświetleniowe.

Koszt przebudowy dworca w Sochaczewie to ok. 10,1 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., dokumentację projektową opracowała pracownia Demiurg z Poznania, natomiast wykonawcą prac budowlanych jest P.P.H.U. SOCHBUD S.C. z Sochaczewa.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Cegła | Elewacja | whiteMAD na Instagramie

Na pierwszych czterech zdjęciach widać porównanie PRZED i PO remoncie: