Prace polegały na wykonaniu artystycznej aranżacji fasady frontowej i bocznej, przy południowej pierzei rynku w Fordonie w Bydgoszczy. Dzięki nim zakład karny zyskał formę, która upiększa tę część miasta.
Głównym założeniem projektowym aranżacji było zróżnicowanie wyglądu elewacji poprzez wydobycie ryzalitu budynku oraz optyczne wydłużenie i poukładanie jej. Wzmocnienie ryzalitu uzyskano za pomocą koloru oraz większej ilości zdobień sztukateryjnych, natomiast dzięki pionowym pasom z ornamentami oraz podkreśleniu okiennych traktów budynek zyskał optycznie nieco wysokości.
Istotną kwestią pozostaje również zainspirowanie się dawną wysokością budynku. Pierwotnie budynek zamiast trzeciego piętra miał poddasze, świadczą o tym archiwalne fotografie. Artur Stec wskazuje na boczną fasadę, gdzie wypukłość tynku nawiązuje do pierwotnego fryzu poddachowego. Efekt końcowy miał za zadanie delikatnie dopełniać ale nie dominować okolicę, zatem:
Kolorystyka ograniczona została do ciepłych odcieni szarości przełamanych odcieniami puzzoli oraz kolorami ceglastymi. Kształty dekoracji sztukateryjnych inspirowane były zdobieniami na innych budynkach w Fordonie. Całość zyskała charakter dekoracyjny.
Na fasadzie frontowej budynku w środkowej części upamiętnieni zostali Władysław Opolczyk oraz Władysław Jagiełło, którzy nadawali Fordonowi prawa miejskie wraz z datami nadania, natomiast po bokach znajdują się portrety wybranych zasłużonych mieszkańców Fordonu (przedstawicieli trzech społeczności zamieszkujących kiedyś miasto).
Na fasadzie bocznej znajdują się archiwalne zdjęcia przedstawiające strażniczkę więzienną oraz osadzoną wraz z dziećmi trzymanymi na rękach. Murale wykonane są w technice rastru graficznego. Mają przypominać, że wcześniej znajdowało się tu więzienie dla kobiet, w którym osadzone przebywały wraz z dziećmi.
Charakterystycznym elementem dla realizacji są pionowe pasy z ornamentami zaprojektowanymi z symboli religijnych właściwych dla trzech społeczności zamieszkujących kiedyś Fordon: protestantów, żydów i katolików.
W części wokół bramy wjazdowej i furty upamiętnione zostały harcerki, które były tutaj więzione w latach 50. XX wieku oraz wykonane zostały „okna” wraz z płaskorzeźbami symbolizujące trzy religie, w których przedstawiono archiwalne zdjęcia trzech fordońskich świątyń: synagogi, kościoła katolickiego i kościoła ewangelickiego. Murale ze zdjęć wykonane zostały w technice rastru.
Prace na obiekcie zostały wykonane w drugiej połowie 2023 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Starego Fordonu przy wsparciu Ministerstwa Kultury. Prace wykonał zespół Pracowni Plastycznej i Konserwatorskiej ARStec z Nowego Sącza pod kierownictwem Artura Steca. Sam projekt został wykonany w grudniu 2022 i pierwszej połowie 2023 roku. Autorem projektu jest
Artur Stec.
projekt i realizacja: Artur Stec (artstecstudio.com) (FB, Behance)
Czytaj też: Bydgoszcz | Elewacja | Zabytek | Historia | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie
Przesuń suwak PRZED i PO: