Nowy flagowy sklep francuskiej marki Etam otwarto w Paryżu w zabytkowej kamienicy Haussmanna. Ma szykowne wnętrze, szklaną podłogę i ogromne witryny.

Sklep Etam w Paryżu zaprojektowali architekci z holenderskiej pracowni MVRDV. Projektując wnętrze musieli pamiętać o miejscu – zabytkowej kamienicy Haussmanna, która zbudowana została w XIX wieku. W swoim projekcie oddali szacunek do starego budynku i zaangażowali się w konserwację.

Sklep zajmuje narożną działkę, w bezpośrednim sąsiedztwie domu towarowego Lafayette. Architekci postanowili odsłonić przestrzeń sięgając po liczne przeszklenia. Ze szkła wykonano wewnętrzne ściany oraz podłogę, dzięki czemu nawet do podziemnej kondygnacji wpada naturalne światło. Architekci zdecydowali się pozostawić surowe ściany, odsłaniając kamienną strukturę w elegancki sposób.

Największe wrażenie robi szklana podłoga. Architekci pokryli ją specjalną folią, która jest „przezroczysta” oglądana pod kątem. Kiedy na podłogę patrzymy z góry lub z dołu, to specjalne wzory nakładają się na siebie uniemożliwiając dostrzeżenie szczegółów. Takie rozwiązanie zapewnia poczucie prywatności i daje ulgę osobom, które boją się wysokości.sklep Etam

We wnętrzu warto zwrócić uwagę na starą ścianę z kamienia. Właściciel butiku miał problem bo zabytkowej ściany nie mógł wyburzyć. W efekcie, po konsultacji architektów z MVRDV z konserwatorem zabytków wymyślono, by pięciotonową ścianę przekształcić w obrotowe drzwi. Kiedy sklep jest otwarty wystarczy ją przesunąć uwalniając całą przestrzeń. Nietypowe rozwiązanie możecie zobaczyć na zdjęciach niżej.

Czytaj więcej: Paryż | Witryna Sklepowa | Francja | Kamienica

fot. Ossip van Duivenbode, źródło: MVRDV