Zastąpią samochody? Rowery elektryczne Hopper w Gdańsku

Do gdańska trafiły pierwsze rowery elektryczne Hopper. Z pojazdów będą mogli korzystać pracownicy dwóch firm, które promują dojazdy do pracy komunikacją miejską i rowerami. Nowe pojazdy mają zachęcić do mobilności i zmniejszyć liczbę samochodów w mieście.

Polacy mają coraz więcej samochodów, a siatka ulic w miastach, zwłaszcza w centrach ma ograniczoną pojemność. Aby poruszanie się po mieście było sprawne należy większy nacisk kłaść właśnie na transport zbiorowy lub indywidualny, ale mniejszymi niż samochody jednostkami. Pomóc w tym mają rowery elektryczne Hopper, z których jednocześnie mogą korzystać dwie osoby.

Gdańsk od wielu lat rozwija zrównoważoną mobilność i tutaj jesteśmy aktywni na wielu polach. Na ostatniej sesji Rada Miasta przyjęła STER 2 0, czyli projekt rozwoju dróg rowerowych w Gdańsku. Mamy też mnóstwo kampanii społecznych promujących mobilność aktywną. Zakończyliśmy Rowerowy Maj i jesteśmy w trakcie kolejnej edycji kampanii Kręć Kilometry dla Gdańska. Te wszystkie działania zostały docenione za granicą, dzięki czemu Gdańsk otrzymał prawo organizowania największego kongresu rowerowego na świecie – Velocity w roku 2025 – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych.

Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, które będzie testować nowe rowery elektryczne. W sumie testowane będą dwa modele – dwuosobowe oraz towarowy. Pierwszy z pojazdów, przez najbliższe tygodnie będzie wykorzystywany przez pracowników firmy Multiconsult, drugi zostanie przetestowany na terenie Gdańskiej Stoczni Remontowej.

Rowery elektryczne Hopper są bardziej komfortowe w porównaniu do tradycyjnych jednośladów, mają zadaszenie, pomocniczy napęd elektryczny oraz system GPS, który umożliwia ich lokalizację za pomocą aplikacji. Z tyłu posiadają fotel dla drugiego pasażera, dodatkowo mają ogrzewaną przednią szybę, kierunkowskazy i oświetlenie.

UM Gdańsk wskazuje, że w bateriach tych rowerów nie ma kobaltu, przez co są bardziej ekologiczne i mogą być ładowane z domowego gniazdka elektrycznego. Takie pojazdy mogą przewozić ciężar do 120 kg i osiągają prędkość wynoszącą 25 km/h.

Rowery elektryczne Hopper nie różnią się rozmiarem od klasycznego roweru cargo i posiadają homologację na drogi rowerowe. Dzięki pełnemu zawieszeniu, użytkownicy cieszą się maksymalnym komfortem. Cztery rowery elektryczne Hopper mieszczą się na jednym miejscu postojowym dla samochodu – wyjaśnia Anna Klinkosz, koordynatorka gdańskiej odsłony projektu z Referatu Mobilności Aktywnej.

Projekt pilotażowy jest częścią większego projektu europejskiego NEDAM (New E-Bikes Design for Employee´s Mobility). Głównym jego celem jest udostępnienie pracownikom wygodnej formy mobilności aktywnej.

Program testów rowerów potrwa rok. W projekcie uczestniczą: Politechnika Eindhoven, Miasto Gdańsk, Miasto Augsburg, Hooper Mobility oraz centrum badawcze Carnet Barcelona.

fot. Dominik Paszliński

źródło: UM Gdańsk (www.gdansk.pl)

Czytaj też: Gdańsk | Komunikacja miejska | Miasto | Ekologia | whiteMAD na Instagramie