Zieleń zamiast betonu. Tak Warszawa walczy z wyspami ciepła w mieście!

Zieleń zamiast betonu! Warszawa zrywa nadmiar betonu, bruku i asfaltu i zastępuje je zielenią. Działania te nie tylko poprawią estetykę miasta, ale także zredukują ilość tzw. wysp ciepła, które są odpowiedzialne za nagrzewanie się miast, co latem jest wyjątkowo poważnym problemem dla osób starszych, czy borykających się z problemami zdrowotnymi. Co więcej zieleń pozwala na lepszą retencję wody, a także tworzy przyjazną przestrzeń do życia dla owadów i ptaków.

Warszawa od kilu miesięcy przeżywa prawdziwą zieloną rewolucją. Ekologiczne zmiany planowane są w całym mieście, jednak najbardziej zauważalną metamorfozę przechodni ścisłe centrum. Jest to efekt wprowadzania jednego z największych projektów architektonicznych w Polsce, czyli stworzenie tzw. Nowego Centrum Warszawy, o którym przeczytacie TUTAJ: https://www.whitemad.pl/ulice-zlota-i-zgoda-w-warszawie-przejda-metamorfoze/ 


Dziś prezentujemy wam zmianę na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Królewskiej, gdzie władze postanowiły przebudować istniejącą infrastrukturę w tym przebudowę jezdni, chodników, czy ścieżek rowerowych. Przy okazji przebudowy Marszałkowskiej miasto postanowiło usunąć nadmiar tzw. wysp ciepła. Efekt: zieleń zamiast betonu!

„Nowa zieleń i azyle na przejściach dla pieszych, zmodernizowana sygnalizacja oraz wymieniona nawierzchnia, Zarząd Dróg Miejskich Warszawa zakończył prace na skrzyżowaniu ul. Marszałkowskiej i Królewskiej. Jest zdecydowanie ładniej, ale przede wszystkim bezpieczniej.” – czytamy w komunikacie miasta

Czym jest Nowe Centrum Warszawy?
Nowe Centrum Warszawy ma stać się wizytówką miasta i przyjaznym dla pieszych i rowerzystów centrum, w którym dominować mają piesi i rowerzyści, a nie jak dotychczas samochody. Tego typu przebudowy centrów miast to znany od lat trend, z którego chętnie skorzystały największe światowe metropolie.

Nowe Centrum Warszawy to program, którego celem jest przekształcenie ścisłego śródmieścia Warszawy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Pierwsze efekty tych prac już widać. Przebudowę przeszła al. Jana Pawła II, gdzie pojawiły się nowe, równe chodniki, droga dla rowerów i szpalery drzew. Piesi zyskali też naziemne przejścia dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka. Rozpoczęła się przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów u zbiegu Chmielnej, Kruczej i Zgody. Teraz czas na Marszałkowską. 



Wielki plan architektonicznych interwencji w centrum Warszawy realizowany będzie w kilku etapach. Pierwszy rozpoczął się w 2020 r. w ramach przebudowy Alei Jana Pawła II. Urzędnicy chcą w ramach projektu ułatwić komunikację między popularnymi miejscami, dlatego pierwsze zmiany zobaczymy w bezpośrednim otoczeniu Dworca Centralnego, rejonie Pałacu Kultury i Nauki, przy ul. Marszałkowskiej i dalej w stronę tzw. Placu Pięciu Rogów, a docelowo Nowe Centrum Warszawy obejmie również przebudowę Placu Konstytucji, Placu Trzech Krzyży, a także Park Centralny (obecny Plac Defilad).

Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Miasto | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie

źródło: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa