Zdjęcie wykonano w 2011 roku. fot. Neo[EZN], wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0

Zniszczona kładka świętego Antoniego we Wrocławiu zostanie odbudowana

Kładka świętego Antoniego zbudowana została w 1948 roku. Drewniana konstrukcja została mocno uszkodzona przez powalone drzewo. Zniszczenia okazały się na tyle duże, że podjęto decyzję o całkowitej rozbiórce przeprawy i budowę kładki od nowa.

Kładka znajduje się nad Fosą Miejską, obok ulicy świętego Antoniego. Dzięki niej mieszkańcy mogą spacerować między bulwarem biegnącym nad fosą wzdłuż ulicy Pawła Włodkowica a ulicą Podwale. Kładka widoczna na zdjęciach miała ostatni gruntowny remont w 1985 roku. Wcześniej była już zamykana ze względu na kiepski stan techniczny. Zamknięto ją w 2010 roku i ponownie otwarto w sierpniu 2011 r.

Jej ostatnie zamknięcie nastąpiło 27 czerwca 2022 roku, kiedy konstrukcję poważnie uszkodził spadający na ziemię konar. Przeprowadzono wtedy ekspertyzę, z której wynika, że skala uszkodzeń nie pozwala na naprawę kładki. Ekspertyza wskazuje na konieczność całkowitej rozbiórki i budowy kładki od nowa.

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu dysponuje już opracowaną dokumentacją projektową. Plan zakłada rozbiórkę obecnej konstrukcji i budowę nowej, która będzie wyglądać tak samo. Kładka w całości wykonana jest z drewna. Składa się z pięciu przęseł, które oparte są na dźwigarach belkowych. W sumie jej długość to 41 m, a szerokość 3,2 m.

Nowa kładka będzie kopią starej. Wykonamy ją z litego drewna liściastego, zakres prac jest uzgodniony z wojewódzkim konserwatorem zabytków. To co ważne, na czas naszych działań, zabezpieczona zostanie istniejąca zieleń, chodzi głównie o drzewa, ich korzenie i pnie. Prace w tym zakresie realizujemy we współpracy z Zarządem Zieleni Miejskiej. Dokładamy wszelkich starań, aby nowa kładka była gotowa jeszcze w tym roku – mówi Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy ZDiUM dla wroclaw.pl.

fot. ZDiUM

Nad odbudową czuwać będzie konserwator zabytków. Wprawdzie mieszkańcy zyskają zupełnie nową konstrukcję, ale ma ona wyglądać jak oryginalna przeprawa. Biuro konserwatora zabytków podkreśla, że jej odbudowa jest konieczna ponieważ jest przykładem „świadectwa historii w jego pełnym wymiarze materialnym, wraz z jego konstrukcją, techniką budowlaną i otoczeniem tworzącym krajobraz kulturowy, a także przekazem niematerialnym”.

W sumie odbudowa kładki będzie kosztować 2,5 mln zł. Prace wykona firma Plus Inwest P. Żygadło.

źródło: ZDiUM Wrocław

Czytaj też: Wrocław | Zabytek | Miasto | Renowacja | Drewno | Place, Skwery, Parki  | whiteMAD na Instagramie