Zulu Kuki i jego inspirujący świat nowych technologii [WYWIAD]

To niezwykle kreatywna postać. Łukasz Pączkowski, znany jako Zulu Kuki jest tancerzem, fotografem, projektantem mody streetwearowej, założycielem agencji kreatywnej i pasjonatem nowych technologii. Projektuje przedmioty, które następnie tworzy za pomocą druku 3D. W swoim portfolio ma projekty butów, podkładki pod laptop czy obudowy do telefonów. Opowiedział nam o swojej współpracy z firmą OPPO, dla której zaprojektował i wydrukował unikalną obudowę składanego smartfona OPPO Find 2N Flip. To czarna, organiczna forma o ponadczasowym designie. Czym inspirował się projektując tak unikalny kształt? Popatrzcie!

Kamil Białas: Skąd pomysł, aby tworzyć buty z wykorzystaniem drukarki 3D?

Zulu Kuki: Butami interesuję się bardzo długo. Szczególnym zainteresowaniem darzę innowacje w tej dziedzinie. Według mnie jest to bardzo wdzięczny sektor, w którym nieustannie „dzieje się”. Marki sportowe zajmują się innowacjami, by poprawić wyniki i komfort sportowców, a to przekłada się na design. Na przeróżnych grupach związanych z projektowaniem konceptualnym butów, temat drukowania przewija się od dawna. Postanowiłem zgłębić temat drukowania 3D, by zrozumieć, jak można to przełożyć na kwestie obuwnicze. W Polsce rynek obuwniczy praktycznie nie istnieje, dlatego nie patrzę na ten temat z perspektywy lokalnej.

Od kilku tygodni zaprojektowany przez Ciebie model E_017 można zamówić za pośrednictwem platformy Zellerfeld. Trudno było tam trafić?

Początkowo tylko przypatrywałem się poczynaniom Zellerfeld. Moją obecność tam zapewniła im współpraca z projektantem Heronem Prestonem i Kid Super oraz marką AMBUSH. Projekty konceptualne butów, które stworzyłem, zaczęły się coraz częściej pojawiać na różnych profilach tematycznych. Dodatkowo trafiłem do finału konkursu Laceless Challenge, zdobywając drugie miejsce, a mój projekt został fizycznie wykonany przez sponsora. Po tym wydarzeniu założyciel firmy Zellerfeld zaczął mnie obserwować w mediach społecznościowych i nawiązaliśmy bezpośredni kontakt. Kilka tygodni później wziąłem udział w beta testach ich projektu stworzonego we współpracy z Heronem Prestonem. Testowałem ich buty, a następnie przekazywałem zespołowi Zellerfeld moje uwagi. Mówiłem, co jest dobrze zrobione, a co nie działa. Podczas jednych z takich spotkań przedstawili mi plany rozwoju Zellerfeld i tym samym dostałem propozycję, by współtworzyć platformę jako jeden z pierwszych projektantów.

Jak wygląda proces zamawiania takich butów? Klient podaje swój rozmiar i tyle?

Platforma sprzedaży butów drukowanych to projekt beta i cały czas uczymy się tego modelu dystrybucji. Jeśli chcesz je kupić, możesz skorzystać z dwóch sposobów. Pierwszym jest zamawianie buta na podstawie skanu stopy. Póki co taki skan odbywa się na jednym rzucie, ale wierzę, że wraz z rozwojem technologii mobilnych będzie to coraz bardziej zaawansowane. Drugi sposób jest bardziej tradycyjny i obecnie dostępny jest na stronie. Wykorzystuje on tabelę rozmiarów wraz z personalizacją, to znaczy, że możesz wybrać między innymi twardość podeszwy, poziom dopasowania od przylegającego do luźnego, czy wskazać wysokość ułożenia pięty. Sposób zamawiania będzie ewoluować, aby wypracować jak najlepszy, możliwy do wykorzystania w zautomatyzowanej produkcji.

Skanowanie stopy to ciekawostka. Zdecydowanie różni się od tradycyjnego kupowania butów w sklepie. Myślisz, że wykorzystanie nowoczesnych technologii to przyszłość mody?

I tak i nie. Nowoczesne technologie przede wszystkim umożliwiają budowanie alternatywy w świecie mody. Realnie nadal więcej osób woli wybrać rozmiar niż skanować swoje ciało. W obecnych, szybkich czasach jest to zawsze pewna trudność do pokonania.

Jesteś interdyscyplinarnym artystą. Jak jako twórca zapatrujesz się na współprace komercyjne? Dlaczego zdecydowałeś się działać z OPPO – firmą od smartfonów?

Chętnie podejmuję się współprac komercyjnych jeżeli rzeczywiście są one współpracą. Drugim decydującym aspektem jest kwestia tego, czy dana marka wpisuje się w świat wizualny, który chcę tworzyć. OPPO jest firmą technologiczną więc jej produktom jest blisko do moich zainteresowań. Dodatkowo w przypadku tej marki mamy za sobą kilka owocnych lat współpracy. Przez ten czas nauczyliśmy się wiele na temat siebie i z mojej perspektywy to bardzo komfortowe móc regularnie konfrontować nowe produkty OPPO z moimi nowymi pomysłami i umiejętnościami. Co roku każda ze stron jest w innym miejscu, co fajnie pokazuje drogę, jaką wspólnie przeszliśmy.

W ramach tej współpracy stworzyłeś spersonalizowane etui dla smartfona OPPO Find N2 Flip. Opowiedz, jak wyglądał proces projektowy? Zaczynałeś od szkicu w notatniku?

Zgadza się. Staram się zawsze zaczynać od notatnika. Mimo tego, że większość rzeczy powstaje cyfrowo, chcę pielęgnować w sobie nawyk szkicowania. W przypadku OPPO właśnie tak było. Na początku musiałem zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest stworzenie dopasowanego obiektu, w przypadku którego w grę wchodzą dziesiętne minimetrów. Gdy opanowałem funkcjonalność, można było zacząć myśleć nad estetyką.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez OPPO Polska (@oppopoland)


Musiałeś dbać o każdy detal! Etui ma nietypową formę. Różni się od tych klasycznych, które całą płaszczyzną zakrywają plecki telefonu. Czym się inspirowałeś?

Nie jest łatwym zdaniem zrobić etui na telefon, który na małej powierzchni ma dwa aparaty, ekran zajmujący ponad 50 proc. i do tego jeszcze dobrze wygląda. Dlatego całkowicie odpuściłem aspekt myślenia o obudowie jako czymś chroniącym, a zacząłem analizować, jak taka obudowa najczęściej nie wygląda. Współpraca z OPPO przyzwyczaiła mnie do tego, że klient ufa mojemu poczuciu estetyki dlatego postanowiłem „popłynąć”.

Inspiracji szukałem daleko od telefonów samych w sobie. Urządzenia jak OPPO Find N2 Flip to doskonałość inżynieryjna, dlatego uznałem, że dobrym kontrastem będzie coś organicznego. Natura jest nieobliczalna w kształtach, idąc tym tropem chciałem, by obudowa wizualnie „porastała” telefon.

OPPO Find N2 Flip to składany smartfon. Etui do klasycznych smartfonów są jednoczęściowe. Jak projektując etui wykorzystałeś możliwość złożenia ekranu na pół?

Dwuczęściowa obudowa stwarza zarówno możliwości jak i wyzwania. W przypadku mojego „organicznego” projektu chciałem pokazać, że po otwarciu, obie części stanowią całość – dlatego elementy w jednym miejscu łączą się niczym jak puzzle.

Twoja współpraca z OPPO nie ograniczyła się do projektowania etui. Co jeszcze powstało w ramach tej kolaboracji?

Domyślnie Find N2 Flip jest sprzedawany w bardzo ładnych pudełkach producenta. Moim zadaniem było stworzenie boxu, w którym znajdzie się pudełko z telefonem oraz obudowy.

Co wpłynęło na wygląd boxa? Może był to właśnie składany smartfon?

Składany telefon sprawia, że obudowa to więcej niż jeden element i tym tropem podążałem projektując box. Podobnie jak obudowa, box spełnia swoją funkcję, ale jednocześnie nie zasłania oryginalnego designu pudełka. Jest trochę jak rama kadrująca pudełko. Poza elementami drukowanymi 3D box składa się z prostokątnych elementów z plexi o grubości 3 mm, które tworzą ściany oraz podstawę. Każda ze ścian posiada specjalny grawer.

Box autorstwa Zulu Kuki stworzony dla OPPO. Zdjęcie: Agnieszka Szkatulska

Udało Ci się stworzyć zestaw dla indywidualistów. W moim odczuci są to małe dzieła sztuki. Gratuluję!

Dziękuję!

Czyta nas wielu studentów wzornictwa przemysłowego i projektantów, którzy w swoim fachu stawiają pierwsze kroki. Masz dla nich jakieś wskazówki? Jak mogą kierować swoje zawodowe kroki, aby mogli robić to, co kochają najbardziej?

Myślę, że dróg jest wiele. Po swoich doświadczeniach mogę powiedzieć, że warto próbować rzeczy, których się nie robiło, bo ta seria prób i błędów, to najlepsza metoda na rozwinięcie warsztatu. Druga kwestia to społeczność. Warto rozmawiać z ludźmi o podobnych pasjach bo można sobie wspólnie bardzo pomóc.

_

Etui, które dla OPPO zaprojektował Zulu Kuki można samodzielnie wydrukować na drukarce 3D. Projekt w formacie STL został udostępniony za darmo. Plik można pobrać klikając TUTAJ. Z kolei więcej o smartfonie OPPO Find N2 Flip przeczytacie w naszym poprzednim artykule artykule TUTAJ.

Więcej o twórczości Zulu Kukiego możecie przeczytać w nowym, 18. numerze magazynu whiteMAD, którego partnerem jest firma OPPO. Numer możecie łatwo zamówić w naszym sklepie klikając TUTAJ.

źródło zdjęć: OPPO

Czytaj też: Technologia | Detal | Ciekawostki | Minimalizm | whiteMAD na Instagramie

Artykuł sponsorowany.