Biuro jak kawiarnia. Realizacja pracowni Workplace w Gdyni

Architekci z pracowni Workplace zaprojektowali wnętrze biura w Gdyni. To licząca 8 tys. m kw. przestrzeń w budynku 3T Office Park. Przestrzeń powstała dla klienta, który jest wiodącą firmą na rynku finansowym. Jakie są mocne strony nowego biura?

Realizacja projektu trwała 13 miesięcy i stanowi wyraz zaangażowania inwestora w zrównoważony rozwój, dobrostan pracowników oraz lokalną kulturę. W niniejszym studium przypadku pokazane są wspólne wysiłki międzynarodowej koordynacji wielu specjalistów –  w tym architektów z pracowni Workplace. Biuro w Gdyni zostało zaprojektowane jako strategiczne centrum wspierające funkcje operacyjne, analizy danych oraz technologii. Nacisk na zrównoważony rozwój, dobrostan pracowników i lokalną kulturę odzwierciedla zaangażowanie firmy w dostarczanie zaawansowanej i sprzyjającej współpracy i elastycznym formom pracy przestrzeni biurowej.

Wyzwania i rozwiązania

Zapewnienie synergii między koncepcją projektową autorstwa Scott Brownrigg (UK) a projektem wykonawczym autorstwa Workplace było kluczowym wyzwaniem, które udało się skutecznie rozwiązać poprzez efektywną komunikację i koordynację. Zaangażowanie wszystkich uczestników procesu pozwoliło na jak najlepsze odzwierciedlenie założeń oczekiwanych przez inwestora. Projekt zakładał wykorzystanie lokalnych materiałów zamiennych do tych wybranych na etapie koncepcji w celu zminimalizowania wpływu na środowisko i ograniczenie śladu węglowego – zgodnie z zaangażowaniem klienta w odpowiedzialność ekologiczną. Duże znaczenie miała też kwestia pracy hybrydowej i integracja technologii.

Zaawansowane systemy zarządzania budynkiem oraz system sterowania zajętością biura zostały wdrożone w celu optymalnej efektywności operacyjnej. Projekt uwzględniał elastyczność rozwiązań przestrzennych, umożliwiającą dostosowanie do różnych wzorców pracy i potrzeb pracowników, wspierając tym samym zaangażowanie klienta w model hybrydowy. Wszystkie biurka są regulowanej wysokości, by odpowiadać na indywidualne potrzeby. Każdy pracownik ma do dyspozycji locker na sprzęt i prywatne akcesoria. System rezerwacji biurek, salek i budek akustycznych umożliwia dowolną zmianę miejsca pracy w rytmie dnia w zależności od potrzeb – informuje Bogusz Parzyszek / CEO Workplace.

Atrakcyjne wnętrze udało się osiągnąć poprzez nawiązanie do kultury miasta. Zaobserwowane przez projektantów elementy stanowiące o lokalności Gdyni zostały wkomponowane w projekt, odzwierciedlając tym samym tożsamość kulturową lokalizacji i dając poczucie przynależności pracownikom w Polskim oddziale.

Komfortowa przestrzeń

Wprowadzenie do biura dużej przestrzeni przeznaczonej do współpracy i organizowania wspólnych wydarzeń i nieformalnych interakcji podkreśliło znaczenie wzmacniających wspólnotę okoliczności. Tak zwany „SuperHub” stał się sercem nowego biura. To tutaj spotykają się pracownicy podczas przerw na kawę czy wspólnych posiłkach. Wystrój stali przywodzi na myśl przyjemne i ciche wnętrza kawiarni czy restauracji. Wrażenie robią łukowate zagłębienia z siedziskami i stolikami.

Autorzy koncepcji Scott Brownrigg (UK) podjęli szereg decyzji funkcjonalno-estetycznych dając Klientowi przestrzeń odzwierciedlającą lokalność, kontekst i energię polskiego wybrzeża. Poznajcie kluczowe decyzje, które nadały unikalny charakter tej przestrzeni. Unikalny charakter udało się osiągnąć poprzez: zachowanie industrialnej estetyki budynku pozostawiając odkrytą oryginalną konstrukcję betonową; połączenia na styku wykładzin oddających kolejne warstwy nabrzeża: las iglasty, wydmy piaskowe i wodę Bałtyku; wprowadzenie granatu do palety kolorystycznej jako połączenie identyfikacji wizualnej Klienta wraz z głębią morza; elementy graficzne tętniącego życiem miasta Gdyni; obłe, miękkie i falujące kształty niczym fale morskie oraz poprzez nawiązania do żeglugi morskiej takiej jak plecione liny, drewno, łuki.


Efekty

Projekt spotkał się z uznaniem zarówno ze strony zarządu Lidera Światowego Rynku Finansowego, jak i pracowników, zarówno pod względem jakości wykorzystanych wykończeń materiałowych, akustycznych, wybranych kolorów, jak i funkcjonalności biura. Wnętrze skutecznie odzwierciedla markę i filozofię biznesową klienta. Przestrzeń uzupełniona o globalne elementy z zakresu Space Brandingu oraz Wayfindingu ujednoliciła wygląd biura w Gdyni z pozostałymi biurami na całym świecie.

Atutem przestrzeni są elementy inspirowane krajobrazem morskim i leśnym Gdyni, które integrują lokalną kulturę w przestrzeń roboczą. Zapożyczenia wizualne dające ukojenie i kojarzone z naturą spotykają się z pozytywnym feedbackiem od użytkowników nowego biura.

Projekt biura w Gdyni stanowi wyraz zdolności Workplace do zintegrowania dokładności projektu koncepcji architektonicznej z funkcjonalnym projektem wykonawczym, tworząc we współpracy z zagranicznymi projektantami przestrzeń pracy rezonującą z etosem klienta z globalnego rynku finansowego i zaspokajając zróżnicowane potrzeby pracowników – wyjaśniają architekci z Workplace.

Ta współpraca ustanawia standardy w projektowaniu biur, kładąc nacisk na zrównoważony rozwój, dobrostan i integrację technologiczną, prezentując potencjał innowacyjnych i współpracujących rozwiązań w branży architektonicznej i projektowej.

źródło: Workplace (https://workplace.pl)

Przegląd projektu:

Lokalizacja: 3T Office Park, Gdynia

Powierzchnia: 8,000 m2, przestrzeń dla ponad 1,000 pracowników

Czas trwania: 13 miesięcy

Partnerzy:

Projekt Koncepcyjny: Scott Brownrigg

Realizacja i Nadzór Projektu: Workplace

Opracowanie projektów branżowych i konsultacje: WSP

Zarządzanie Projektem: Arcadis

Autorki i autorzy projektu:

Zarząd: Bogusz Parzyszek, Dominika Zielińska

Zespół Workplace: Aleksandra Czarnecka, Zofia Kurczych, Rafał Mikulski, Tomasz Wontor

Zespół Scott Brownrigg: Beliz Sariyer, Laurence Orsini

Zespół WSP: Leszek Adamczyk, Mateusz Janowski, Karolina Kondraciuk, Grzegorz Radyno, Emilia Śreniawska, Karol Więcek

Zespół Arcadis: Anna Aspesi, Paulina Krukowska, Szymon Mikołajski

Zdjęcia: Adam Grzesik

Czytaj też: Biuro | Wnętrza | Gdynia | Drewno | Detal | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie