Dworzec kolejowy Stalowa Wola Rozwadów otwarty po remoncie

Zakończyły się prace remontowe, dzięki którym dworzec Stalowa Wola Rozwadów odzyskał dawny blask. Odnowiono historyczne elementy budynku i uzupełniono o nowoczesne elementy, które mają wpływać na komfort podróżnych. Budynek został już otwarty i skorzystali z niego pasażerowie.

Budynek dworca kolejowego zbudowano pod koniec XIX wieku. Jego powstanie wiąże się z otwarciem w 1887 roku linii kolejowej wiodącej z Dębicy do Rozwadowa. Zbudowano wtedy okazały budynek dworca z dwoma ryzalitami od frontu i niewielką przybudówką od strony północnej. W listopadzie 1899 r. Rozwadów połączony został linią kolejową z Przeworskiem i wówczas budynek dworca rozbudowany został w kierunku północno-zachodnim. Drugi segment dworca połączono ze starszym budynkiem parterowym łącznikiem, a całość utrzymano w jednolitej stylistyce architektonicznej.

Obecnie budynek dworca funkcjonuje jako całość. Podczas remontu odnowiono historyczne elementy, między innymi renowacji poddana została elewacja z gzymsami i opaskami dookoła okien i drzwi. Na elewacji pojawiły się przestrzenne, podświetlane napisy Stalowa Wola Rozwadów z logotypem PKP S.A. Na elewacji południowo-wschodniej odtworzony został także historyczny napis „Rozwadów”. Ten ostatni widać na zdjęciach poniżej.

Nowa przestrzeń powstała w środku. To strefa obsługi podróżnych z poczekalnią na parterze. Ustawiono tam ławki, kosze i gabloty z rozkładem jazdy pociągów. Informację pasażerską uzupełniają elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Zbudowano też pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz wydzielono przestrzeń na mały lokal handlowo-usługowy. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, znajdują się pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmują lokale na wynajem.

Na wyremontowanym dworcu pojawiły się elementy, które mają ułatwiać poruszanie się po obiekcie osobom z niepełnosprawnościami. Wśród nich są ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy.

W budynku i jego otoczeniu pojawiło się energooszczędne oświetlenie LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z odzyskiem ciepła. Z kolei, żeby uniknąć jego strat została zamontowana nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o systemie BMS (Building Management System) zarządzającym instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Na dworcu i w jego otoczeniu zainstalowane zostały nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.


Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Ułożone zostały nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone. Nowością jest wiata rowerowa dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostał pomnik w formie ośki kolejowej – informuje PKP S.A.

Niestety zniknęło stare drzewo, które rosło przy krawędzi peronu tuż obok budynku. Wysokie drzewo dawało cień pasażerom w upalne dni. Drzewo jest widoczne na archiwalnym zdjęciu z 2011 roku, które publikujemy niżej.

Przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów kosztowała ok. 15,3 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych było konsorcjum firm TEXOM sp. z o.o. i AJ Profibud sp. z o.o. sp.k. Inwestycja zrealizowana została w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Renowacja | Historia | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły