Dworzec w Kuźnicy na Półwyspie Helskim otwarty po remoncie

Zaniedbany budynek został wyremontowany. Dworzec w Kuźnicy na Półwyspie Helskim zyskał klinkierową elewację i odnowione wnętrze. To zabytkowy obiekt, dlatego prace odbywały się pod nadzorem konserwatora.

Dworzec kolejowy w Kuźnicy na Helu został zbudowany w 1927 roku. Jego remont odbył się z dofinansowaniem ze środków unijnych. Z elewacji dworca zniknął stary i brudny tynk i przywrócono na niej płytkę klinkierową w kolorze naturalnej cegły z detalami architektonicznymi. Nowe, stylizowane na historyczne, okna i drzwi są utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej jest pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej parterowej i na nowej wiacie blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśla nowa iluminacja.

Dzięki przebudowie na dworcu przywrócono obsługę podróżnych. Obiekt posiada dwie poczekalnie, w tym jedną sezonową. Obydwie przestrzenie są klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawiły się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku udostępniono również toalety. Znajduje się tu ponadto niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.

Dzięki inwestycji wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz – opisują kolejarze.

Podczas prac wykonano ocieplenie budynku, zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”, energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Management System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu jest również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

Tak budynek wyglądał PRZED remontem:

fot. Julo, domena publiczna

Przebudowa objęła również najbliższe otoczenie budynku. Po jego zachodniej stronie powstał parking z dwunastoma miejscami postojowymi, a po wschodniej przestrzeń rekreacyjna z ławkami i terenem zielonym. Nie zapomniano o rowerzystach, stojaki rowerowe znajdują się pod wiatą przylegającą do dworca po jego zachodniej stronie oraz w pobliżu przejścia na perony.

Koszt przebudowy dworca w Kuźnicy wyniósł 7,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Kolej | Elewacja | Cegła | whiteMAD na Instagramie