Centrum przesiadkowe w Ustce to wielka inwestycja warta ponad 46 mln zł. Otwarto je w 2021 r., po wielu latach starań. Obejmuje wyremontowany dworzec kolejowy, nowy dworzec autobusowy oraz całkowitą metamorfozę ich otoczenia. Zabytkowemu budynkowi dworca PKP przywrócono historyczny charakter – przy wejściu zawisł zegar, a na dach powróciła charakterystyczna wieżyczka. Dworzec w Ustce jest piękny jak lata temu, w czasach swojej świetności.
Czterokondygnacyjny budynek dworca kolejowego ma łączną powierzchnię użytkową 664 m2, a nowy trzykondygnacyjny budynek dworca autobusowego – 334m2. Posiada on instalację solarną oraz pompę ciepła do wody użytkowej.
Oba budynki wyposażono w wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej oraz punkty dostępowe wi-fi, które zlokalizowane są także na terenie przyległym, m.in. na peronach. Przygotowanie do realizacji inwestycji rozpoczęło się od konkursu architektonicznego. Autorem projektu przebudowy jest Malwina Łazęcka – Malińska z Pracowni Architektury „Studium” z Warszawy.
Początki komunikacji publicznej w Ustce sięgają lat 40. XIX wieku. W tych latach zaczęły kursować dyliżanse między Ustką, a Słupskiem. Pierwszy dworzec wybudowano dopiero w 1878 roku. Obiekt swój dzisiejszy kształt zawdzięcza przebudowie, jaka miała miejsce w latach 1909-1911 – wtedy także powstała pierwsza linia kolejowa pomiędzy Ustką, a Sławnem.
Dworzec w Ustce przed i po remoncie
Dworzec PKP przed i po pracach. Fot. Henryk Bielamowicz, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons i ustka.pl
Oprócz robót dotyczących obiektów kubaturowych wykonane zostały: taras z pochylnią umożliwiający komunikację pomiędzy budynkami przez skarpę, oszklone wiaty: peronowa potrójna, pomiędzy budynkami oraz przed wejściem do budynku dworca autobusowego, trzy wiaty rowerowe i schody terenowe na skarpie. Zamontowano obiekty małej architektury, takie jak ławki, kosze, stojaki na rowery czy stacja do naprawy rowerów. Posadzono także nową zieleń, w tym 145 szt. drzew oraz blisko 5900 szt. krzewów i krzewinek.
Ponadto wybudowana została pętla autobusowa z trzema peronami, stanowiska TAXI, parking kiss&ride, chodniki, ścieżki rowerowe oraz łącznie 258 miejsc postojowych. Łączna wartość robót budowlanych to nieco ponad 44 415 000 zł. Wartość całej inwestycji to kwota 46 380 000 zł. Pozyskane przez Miasto dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego wynosi 25 026 949,23 zł.
Źródło: ustka.pl
Czytaj też: Architektura w Polsce | Dworzec kolejowy | Cegła | Renowacja | Elewacja | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie