Andrzej Dragan podczas rozmowy z Olivierem Janiakiem

Glenfiddich w rękach artystów

Ruszyła trzecia edycja kampanii “WHERE NEXT? Kreatorzy Zmian”, w ramach której marka Glenfiddich oddała się w ręce artystów, by mogli ją na nowo zinterpretować. Zaproszeni twórcy mieli okazję opowiedzieć o swoich dziełach w cyklu rozmów z Olivierem Janiakiem.

Do udziału w projekcie zaproszeni zostali Andrzej Dragan, Agnieszka Bar, Jackob Buczyński, Ada Sokół i Andrea Camastra. To grupa indywidualistów, którzy odważnie idą pod prąd i swoją twórczością przełamują schematy wyznaczając nowe trendy w branży. Owoce ich pracy można oglądać na stronie www.where-next.pl.

W ramach kampanii „WHERE NEXT? Kreatorzy Zmian” przeprowadzono serię rozmów z artystami, a gospodarzem odcinków był Olivier Janiak. Nagrania są już dostępne na oficjalnej stronie. To spora dawka inspiracji, rozmówcy przedstawiali swoje punkty widzenia na takie tematy jak przyszłość sztuki, stawianie sobie nowych wyzwań, twórcza praca w zgodzie z własnymi wartościami i z szacunkiem wobec środowiska naturalnego. Cykl dyskusji motywuje i zachęca do kreatywności oraz poszukiwania innowacyjnych pomysłów.

W gronie rozmówców Oliviera Janiaka znaleźli się:

Andrzej Dragan – artysta, kompozytor, twórca filmowy, nagradzany fotograf, wykładowca i fizyk teoretyk, który wytycza nowe drogi i łamie dotychczasowe zasady. W dyskusji z Olivierem Janiakiem Andrzej Dragan poruszył wątek przenikania się sztuki z nauką. To dążenie do piękna i chęć odkrywania nieznanych obszarów od wieków zachęcały najwybitniejszych naukowców i artystów. Wielu fizyków kierowało się poczuciem piękna. Wskazał tu między innymi Alberta Einsteina i Paula Diraca.

Ada Sokół – designerka i artystka 3D, której prace balansują na granicy realizmu i fantastyki. Mimo młodego wieku ma na swoim koncie współpracę ze światowymi markami. Z okazji udziału w kampanii „WHERE NEXT? Kreatorzy Zmian” artystka postanowiła stworzyć własną interpretację marki Glenfiddich.

Narzędziem twórczej pracy Ady Sokół jest komputer, dlatego przedstawiła markę jako trójwymiarową postać wykreowaną przy użyciu sztucznej inteligencji. W ten sposób powstał Glen, czyli postać wyrażająca cechy i wartości, którymi od początków działalności kieruje się Glenfiddich. To jak Glen wygląda oraz jak się zachowuje wynika z głębokiej analizy, którą wykonała sztuczna inteligencja pod czujnym okiem artystki. Znaczenie miały na przykład charakterystyczne dla szkockiego krajobrazu kolory, które poddane twórczym zabiegom dostrzec można w detalach twarzy bohatera czy jego stroju. Stworzono też trójwymiarowego jelenia, który odwołuje się do symboliki marki.

Postać Glena powstała z interpretacji marki Glenfiddich, jej autorką jest Ada Sokół

Agnieszka Bar –  designerka i artystka pracująca ze szkłem, która w swojej pracy pamięta o potrzebie dbania o środowisko i ogranicza zużycie zasobów. Szklane naczynia, które tworzy są nie tylko użytkowymi przedmiotami, ale skrywają głębsze przesłanie. W pracy często korzysta ze szkła, które powstaje w wyniku przetopienia odpadów, a wykonane przedmioty często mają widoczne niedoskonałości. Artystka świadomie ich nie ukrywa. – (…) nie wszystko jest perfekcyjne i wcale nie musimy dążyć do perfekcji. Jako ludzie jesteśmy też zmienni i skazitelni. Takie jest też to, co tworzymy i staram się to przekazać. Pęknięcia, rysy i niedoskonałości nawiązują do naszej psychiki i do naszej kondycji. Są takim lustrem dla nas – mówi Agnieszka Bar.

Artystka w ramach projektu „WHERE NEXT? Kreatorzy Zmian” zaprojektowała model kieliszka do degustacji whisky. Jego charakterystycznym elementem jest nóżka, którą wykonała metodą cicho-dmuchania i odciskania w drewnie, nawiązując w ten sposób do tradycyjnej metody produkcji trunku w dębowych beczkach. Czarkę ozdobiła własnoręcznie wygrawerowaną interpretacją logotypu Glenfiddich. Powstała seria jest połączeniem aspektu praktycznego oraz sztuki. Kieliszki cieszą oko, a ich konstrukcja wzmacnia doznania smakowe przy degustacji.

Kieliszki do degustacji whisky zaprojektowała Agnieszka Bar

Jackob Buczyński – projektant, przedsiębiorca i popularyzator ruchu zero waste. Niepokorny artysta, który w pracy nie inspiruje się innymi. Artysta ma swój unikalny styl projektowania, w którym podkreśla, że jest zwolennikiem naprawiania, a nie kupowania. 

Efektem jego pracy jest inspirowana duchem mavericka marynarka. Wykonał ją z kawałków naturalnych skór w różnych kolorach i fakturach, pochodzących z drugiego obiegu. Projektant połączył fragmenty charakterystyczną dla siebie metodą patchworkową. Dwurzędowa marynarka posiada też symbol marki Glenfiddich – to stag, który został wyszyty na plecach.

Jackob Buczyński w marynarce, którą przygotował w ramach projektu “WHERE NEXT? Kreatorzy Zmian”

Andrea Camastra – kulinarny wirtuoz i multiinstrumentalista. Mistrz łączenia kuchni nowoczesnej z tradycyjną. Zdobywca prestiżowych nagród kulinarnych, w tym wyróżnienia Gault&Millau oraz gwiazdki Michelin. Aby zarezerwować stolik w jego warszawskiej restauracji należy uzbroić się w cierpliwość. Wolne miejsca są dostępne za kilka miesięcy, a goście traktują wizytę jak wyjście do muzeum lub teatru, tylko zamiast obrazów czy gry aktorów podziwiają podawane dania, których doświadczają korzystając z wielu zmysłów. Andrea Camastra zgodził się, że jest to forma sztuki, a dania są niczym kompozycja – składają się z wielu małych elementów, które zebrane razem tworzą dzieło. – Jeżeli w moim świecie tworzymy coś melodyjnego to znaczy, że tworzymy balans w potrawie – mówił Andrea Camastra.

Nagrania w formie wideo z bohaterami projektu można zobaczyć na stronie  www.where-next.pl.

Dodatkowo w ramach projektu „WHERE NEXT? Kreatorzy Zmian” powstał konkurs, którego celem jest wspieranie artystów przez promowanie ich działalności. Zadaniem uczestników było zreinterpretowanie marki Glenfiddich i zaprezentowanie jej wartości w charakterystyczny dla swojej twórczości sposób. Spośród wszystkich zgłoszonych prac organizatorzy wyłonili dwóch laureatów: Arkadiusza Rataja i Monikę Kallę. Arkadiusz Rataj stworzył „Maszynę smaków”, z kolei Monika Kalla – „ręcznie grawerowanego, tytanowego coin’a inkrustowanego 24 karatowym złotem”.

W konkursie wyróżniono też trzech finalistów: Aleksandrę Prusinowską, Lubosza Karwata i Michała Poziemskiego.  Prace stworzone w ramach kampanii „WHERE NEXT? Kreatorzy Zmian” można było zobaczyć na wernisażu, który odbył się 9 października w Muzeum im. Bolesława Biegasa.

Więcej o kampanii „WHERE NEXT? Kreatorzy Zmian” oraz przygotowanych w ramach projektu pracach artystów dowiecie się na stronie www.where-next.pl.

źródło: materiały Glenfiddich

Czytaj też: Sztuka | Wydarzenia  | Kultura | Polscy projektanci | whiteMAD na Instagramie