Jest chyba najmniejszy w Polsce. Dworzec w Żelistrzewie otwarty dla podróżnych

Jest maleńki. Dworzec w Żelistrzewie tak naprawdę składa się głównie z wiaty i nie jest budynkiem, w którym pasażerowie mogliby schronić się przed deszczem czy zimnem. Skąd pomysł na taką formę? Sprawdzamy!

Dworzec w Żelistrzewie zbudowany został w ramach sieci Innowacyjnych Dworców Systemowych. Kolejarze określają tym mianem nowoczesne budynki dworców, które są kompaktowych rozmiarów, mają przeszklone ściany i korzystają z proekologicznych rozwiązań. Wcześniej funkcjonowały jako budynki, z drzwiami, w których można znaleźć chronienie przed deszczem czy chłodem. W Żelistrzewie zbudowano jednak… wiatę.

Dworzec znajduje się przy linii kolejowej obsługującej Półwysep Helski.

To nowoczesny, parterowy obiekt dostosowany wielkością do obecnego zapotrzebowania podróżnych. Pasażerowie mogą korzystać z zewnętrznej, osłoniętej wiaty, w której znajdą się miejsca do oczekiwania na pociąg. O przyjazdach i odjazdach składów informują elektroniczne tablice. W budynku znajduje się również toaleta – informuje PKP S.A. w wydanym komunikacie.

Aby ułatwić korzystanie z obiektu usunięto bariery architektoniczne, zamontowano ścieżki dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących oraz mapy dotykowe. Tuż obok wiaty znajduje się toaleta, która również została przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przed dworcem wyznaczono miejsca parkingowe dla aut. Natomiast przy zadaszeniu stojaki dla rowerów oraz słupek ze stacją naprawczą dla jednośladów. Miejsce zyskało nowe kosze i ławki.


Dworzec w Żelistrzewie to jeden z obiektów ujętych w szerszym projekcie modernizacji i budowy dworców na linii kolejowej obsługującej Półwysep Helski. Dzięki niemu już wkrótce pasażerowie podróżujący na trasie z Gdyni do Helu będą mogli korzystać z kilku nowoczesnych, bezpiecznych i komfortowych dworców, takich jak otwarty właśnie nowy obiekt w Żelistrzewie oraz jak zmodernizowane i udostępnione niedawno podróżnym dworce Kuźnica i Hel – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Całkowity koszt budowy dworca wyniósł 4,5 mln zł brutto. Inwestycja prowadzona była w formule projektuj i buduj. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Za realizację inwestycji odpowiadało konsorcjum firm Heli Factor Sp. z o.o. i MERX Sp. z o.o.

Czy obiekt o takiej formie zasługuje na miano dworca?

View Results

Loading ... Loading ...

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Ciekawostki | Kolej | Polecane | whiteMAD na Instagramie