Kładka pieszo-rowerowa nad Wartą

Kładka pieszo-rowerowa nad Wartą połączyła Owińska i Poznań

Kładka pieszo-rowerowa nad Wartą została otwarta. Konstrukcja łączy Owińska z Poznaniem na wysokości Radojewa. Dzięki niej łatwiej dojechać do Puszczy Zielonki i położonych w jej pobliżu atrakcji. 

W oficjalnym otwarciu kładki udział wziął Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, a także Marek Woźniak, marszałek województwa Wielkopolskiego, Jan Grabkowski, starosta poznański, Grzegorz Wojtera, wójt Suchego Lasu i oczywiście Marcin Wojtkowiak, wójt Czerwonaka.

– W ostatnim czasie wielokrotnie pokazujemy, jak ważna jest współpraca samorządowa na różnych szczeblach – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Ten projekt, choć znacznie mniejszy niż wiadukt na granicy z Plewiskami, jest równie ważny dla mieszkańców naszego miasta i powiatu. Cieszę się, że w bliskim sąsiedztwie Poznania powstała infrastruktura, która umożliwia ciekawe rekreacyjne wycieczki w czasie wolnym.

Kładka została wybudowana na wysokości zespołu poklasztornego cysterek w Owińskach, w miejscu historycznej przeprawy promowej, która łączyła Radojewo z Owińskami od XIII wieku do lat 40. ubiegłego stulecia.


– Dzisiejsze spotkanie bez wątpienia jest ważnym wydarzeniem, bo ta inwestycja jest kluczowym rozwiązaniem kwestii komunikacyjnych, jeśli chodzi o przekraczanie Warty – podkreślał Marek Woźniak, marszałek województwa. – Najbliższy most jest w Poznaniu, kolejny – w Biedrusku. To znaczący odcinek rzeki, a mamy przecież do czynienia z bardzo atrakcyjnymi turystycznie regionami. Z pozycji zarządzającego Regionalnym Programem Operacyjnym widzę ją jako inwestycję, która ma przede wszystkim zachęcać mieszkańców, by wybierali zeroemisyjne środki transportu – w tym przypadku rowery lub przemieszczanie się pieszo – i korzystali ze zbiorowych form komunikacji.

Atrakcją obiektu jest wieża z dwiema platformami widokowymi na wysokościach 12 i ponad 20 metrów. Dzięki nim można podziwiać Warty z poziomu koron drzew. Część mostowa składa się z trzech przęseł o konstrukcji podwieszonej z betonowym mostem o długości 133,7 m. Wraz z wjazdami po obu brzegach ma ok. 200 metrów i jest na tyle szeroka, że mogą z niej jednocześnie korzystać piesi i rowerzyści..

Po stronie gminy Czerwonak kładka jest “bramą” do Puszczy Zielonki i jej sąsiednich atrakcji: kąpieliska Akwen Tropicana, malowniczych zbiorników pożwirowych, unikatowego Parku Orientacji Przestrzennej i Biblioteki Zapachów oraz do zabudowań pocysterskich. Z zejścia po stronie Owińsk do wieży na Dziewiczej Górze jest około 6 kilometrów. Kładka jest też naturalnym przedłużeniem Nadwarciańskiego Szlaku Rowerowego na zachodnim brzegu Warty i szlaków rowerowych po stronie wschodniej (np. Cysterski Szlak Rowerowy, Szlak Kościołów Drewnianych).

Na zachodnim brzegu można do niej dojechać lub dojść od strony Radojewa ul. Piołunową lub przedłużeniem ul. Nadwarciańskiej jadąc z Naramowic. Z końcowego przystanku tramwajowego przy ul. Błażeja do wejścia na kładkę jest ok. 7 kilometrów, natomiast z pętli Radojewo to tylko 2 km.

Realizacja o wartości 27 mln zł jest jednym z przykładów współpracy metropolitalnej Gminy Czerwonak z Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim i gminą Suchy Las. Przedsięwzięcie jest dofinansowane przez Unię Europejską w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Miasto Poznań przeznaczyło na inwestycję 5 mln złotych z budżetu oraz 6 mln pochodzących z dodatkowego wsparcia zewnętrznego.

źródło: UM Poznań / poznan.pl 

Czytaj też: Architektura w Polsce | Poznań | Ciekawostki | Miasto | Zieleń | Place, Skwery, Parki  | Komunikacja miejska