Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie połączyła dwa brzegi Wisły

Kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą połączyła już bulwary z Pragą. Jeśli prace budowlane będą dalej biec zgodnie z planem to piesi i rowerzyści z nowej przeprawy skorzystają już wiosną 2024 roku.

Inwestycję realizuje firma Budimex. Miasto na budowę wydało prawie 121 mln zł. Kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą jest częścią większego projektu zmian, które realizowane jest pod hasłem Nowe Centrum Warszawy. W ramach tego projektu przebudowane są miejsca w Śródmieściu, które zyskują więcej zieleni i są przyjazne pieszym i rowerzystom.

Nowa kładka połączyła właśnie dwa brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. W sumie konstrukcja ma 452 m długości. Po jej otwarciu wystarczy sześć minut spaceru, aby dostać się z jednego na drugi brzeg. Pokonanie tej trasy rowerem zajmie mniej niż dwie minuty.

Projekt kładki zapowiada stworzenie konstrukcji o nieregularnym kształcie. W niektórych miejscach kładka jest węższa, a w innych szersza. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się i rozdziela na dwie rampy, które przechodzą nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.

Budowa postępuje zgodnie z planem i wkroczyła już w finalny etap realizacji. Co ważne, szybkie postępy prac pokazują, że takie obiekty, przy doświadczonym i zmotywowanym zespole, mogą być realizowane bardzo szybko, nawet w tak złożonym i newralgicznym infrastrukturalnie środowisku jak centrum miasta. Na moście wciąż trwają prace związane z montażem elementów odpowiadających za przenoszenie sił rozciągających i ściskających‎ oraz elementów wyposażenia takich jak balustrady i oświetlenie. Wszystko jednak wskazuje na to, że już wkrótce przeprawa pomiędzy oboma brzegami Wisły, będzie dla pieszych i rowerzystów łatwiejsza niż kiedykolwiek za sprawą otwarcia mostu – mówi Adam Grzelczak, Kierownik Kontraktu w Budimex S.A.


Kładka zbudowana została ze stali pokrytej farbą w pomarańczowo-brązowym kolorze zbliżonym do rdzy. Konstrukcja ma dobrze znosić wyższy poziom wilgotności, charakterystyczny dla obszarów nadrzecznych. Piesi i rowerzyści będą poruszać się po nawierzchni wyłożonej warstwą żywicy w jasnoszarym kolorze. Kładka w najwęższym miejscu ma niemal 7 m szerokości, a nad nurtem rzeki rozszerza się do ponad 16 m.

Co ważne, na kładce powstaną małe punkty widokowe – wyposażone w ławki umożliwią krótki odpoczynek. Będą to drewniane siedziska. Całość zostanie oświetlona przez źródła światła umieszczone w balustradach.

Projekt kładki został wyłoniony w międzynarodowym konkursie zorganizowanym w 2016 roku. Zwyciężyła wtedy koncepcja zaproponowana przez pracownię Schüßler-Plan, polską filię niemieckiego biura projektowego oraz DKFS Architects z Londynu.

źródło: UM Warszawa, Budimex

Czytaj też: Warszawa | Ciekawostki | Miasto | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie