Kolej dużych prędkości w Łotwie zbuduje Budimex

Firma poinformowała, że konsorcjum, w którego skład wchodzi zbuduje kolej dużych prędkości w Łotwie. To liczący 230 km odcinek, który zaoferuje nową jakość w podróżowaniu. Projekt zrealizowany zostanie w ramach budowy linii kolejowej Rail Baltica.

Rail Baltica to planowana linia kolejowa, która ma połączyć państwa bałtyckie z Polską linią normalnotorową. O jej budowie słyszymy już od kilkunastu lat. Transgraniczny projekt podzielony został na odcinki, a wybudowana trasa ma umożliwić podróż pociągami z prędkością powyżej 200 km/h.

W skład konsorcjum, które zbuduje odcinek trasy w Łotwie wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher. Budimex ma w konsorcjum 30 proc. udziałów. Do zadań polskich inżynierów i budowniczych będzie stworzenie obiektów inżynierii lądowej i torowiska na odcinku 230 km. W sumie zbudowanych zostanie 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt. Prace mają kosztować 3,7 mld euro, przy czym 85 proc. tej kwoty pokryje finansowanie z europejskiego funduszu “Łącząc Europę”, a 15 proc. budżet Łotwy.

Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum, realizującym jeden z największych unijny projektów kolejowych, to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju – Polski – jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad 2 lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.

Dziś w Łotwie, Estonii i Litwie pociągi jeżdżą na liniach szerokotorowych. Zbudowanie połączeń normalnotorowych wyeliminuje problem pojawiający się na granicy – pociągi będą mogły jeździć bez zbędnego postoju. Obecnie z Warszawy w stronę Litwy jeździ zaledwie jeden pociąg i dociera on tylko do stacji granicznej Mockava. Osoby jadące do Kowna czy Wilna muszą przesiadać się na tej stacji do składów Lietuvos geležinkeliai – litewskiego narodowego przewoźnika kolejowego. Nieatrakcyjny jest czas przejazdu. Podróż pociągiem z Warszawy Centralnej do granicy zajmuje 5 godzin i 50 minut. Natomiast samochodem mniej niż 4 godziny. Za kilka lat ma to się zmienić.


Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Szlak łączący Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię ma przyspieszyć integrację tych obszarów z Unią Europejską i ułatwić wymianę handlową między tymi krajami. Prędkość projektowa bałtyckiego odcinka trasy łączącej Tallin, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę wynosi 249 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych.

Prace budowlane mają rozpocząć się w 2024 roku i będą trwać 8 lat.

Interesuje cię tematyka kolei? Ten artykuł również może cię zainteresować: Transport kolejowy z Chin | UnionCargo [REKLAMA]

źródło: Budimex S.A.

Czytaj też: Kolej | Łotwa | Ciekawostki | Komunikacja miejska | Polecane | whiteMAD na Instagramie