Most Grunwaldzki w 2019 r. Źródło: Daniel.zolopa, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Most Grunwaldzki we Wrocławiu przejdzie wielki remont. Budowla odzyska historyczne zwieńczenia pylonów!

Most Grunwaldzki we Wrocławiu to unikatowe dzieło sztuki inżynierskiej, monumentalna budowla sprawia bowiem wrażenie zgrabnej i lekkiej dzięki wiszącej konstrukcji i stosunkowo niedużej wysokości. Ten jeden z nielicznych na świecie podwieszanych mostów drogowo-tramwajowych pracuje nieprzerwanie od 1910 r. Właśnie podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla remontu zabytkowego obiektu, dzięki któremu m.in. odzyska utracone zwieńczenia pylonów.

Uroczyste otwarcie nowego mostu odbyło się 10 października 1910 roku i nazwano go Kaiserbrücke (most Cesarski) – na cześć cesarza Wilhelma II. Jest to budowla o konstrukcji stalowej, nitowanej. Elementy nośne wsparte są na pylonach murowanych z cegły klinkierowej i oblicowanych granitem, o wysokości około 20 m. Na czas oblężenia Breslau most został pozbawiony elementów architektonicznych utrudniających starty i lądowania na utworzonym w obrębie placu Grunwaldzkim lotnisku, a sam pomost został odcięty i przetrwał ofensywę, leżąc na 4 barkach na wodzie. Stalowe elementy łuków i taśm doznały wielu uszkodzeń w czasie ostrzału. W 1947 r. most odbudowano oraz ponownie podwieszono, choć bez rekonstrukcji niektórych elementów (hełmów na pylonach, niektórych płaskorzeźb) i od tamtej pory przez dekady przejeżdżały przez niego tysiące pojazdów. W końcu nadeszła pora na wielki remont, który przywróci obiektowi pełną funkcjonalność i odpowiedni wygląd.

Most Grunwaldzki za dnia. Źródło: zdium.wroc.pl


Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu podpisał umowę z firmą PBW Inżynieria na przygotowanie dokumentacji projektowej dla remontu zabytkowego mostu Grunwaldzkiego. Jest on pod ścisłą ochroną konserwatorską i figuruje w rejestrze zabytków, to niemy świadek wielu historycznych wydarzeń we Wrocławiu. Prace potrwają co najmniej rok i mogą się wydłużyć, bo zakres prac objętych projektem i lista firm i instytucji z którymi trzeba te prace uzgodnić jest bardzo długa. Projekt zakłada m.in. opracowanie renowacji pylonów wraz z odtworzeniem historycznych zwieńczeń (kopuł), które na moście były przed wojną.

Breslau – Kaiserbrucke 1918-1939. Źródło: National Library of Poland , Public domain, via Wikimedia Commons

W zakresie robót przewiduje się m.in. wymianę żelbetowej płyty pomostowej, izolacji, nawierzchni jezdni, naprawy antykorozyjne konstrukcji stalowej, ocenę nośności oraz wzmocnienie konstrukcji tak, aby w razie możliwości poprawić nośność użytkową obiektu do 40t, wymianę wszelkich skorodowanych elementów konstrukcyjnych i wyposażenia obiektu. Wymienione zostaną płyty chodnikowe. W ramach remontu planowana jest też wymiana torowiska tramwajowego w uzgodnieniu z MPK Wrocław. Przedmiot zamówienia obejmuje wszystkie prace wchodzące w zakres procesu wykonania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych uzgodnień i opinii oraz decyzji pozwolenia na budowę.

Most Grunwaldzki
Pylon. Źródło: Barbara Maliszewska, CC BY-SA 3.0 PL, via Wikimedia Commons

Przedmiotem tego zamówienia jest też przygotowanie organizacji ruchu na moście zarówno w trakcie remontu, jak i po zakończeniu prac. Projektant wszystkie prace i uzgodnienia będzie realizował pod ścisłym nadzorem Wojewódzkiego Dolnośląskiego Konserwatora Zabytków. Będzie też dążył do tego, aby utrzymać istniejącą strukturę przestrzenną i funkcjonalną na moście oraz do wybudowania ciągu pieszo-rowerowego, który połączy bulwar i wybrzeże pod mostem Grunwaldzkim, podobnie jak to dzisiaj funkcjonuje pod mostem Pokoju.

Wykonawca będzie miał na realizację inwestycji 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Źródło: Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu

Czytaj też: Architektura w PolsceRenowacja | Historia | Zabytek | Wrocław | Ciekawostki