Most na Sycylię

Most na Sycylię jednak powstanie. Włosi wydadzą na przeprawę 12 miliardów euro!

Most na Sycylię planowany był od dekad. Połączenie największej włoskiej wyspy z kontynentem może być największą inwestycją infrastrukturalną w nowożytnej historii Włoch. Projekt mimo olbrzymiego znaczenia gospodarczego dla całego regionu był wielokrotnie przesuwany, blokowany, aż ostatecznie został porzucony w 2013 roku, gdy Włosi borykali się z rosnącym zadłużeniem i wizją długotrwałej recesji gospodarczej. Dokładnie 10 lat po tych wydarzeniach minister gospodarki Giancarlo Giorgetti zapowiedział reaktywację projektu. Podał też konkretne terminy i kwoty! 

Most na Sycylię, zdaniem włoskiego ministerstwa gospodarki ma powstać w ciągu kilku lat. Rząd przeznaczy na ten cel ponad 12 miliardów euro (ponad: 43 miliardy złotych). Jak zapowiedział minister gospodarki Giancarlo Giorgetti  most w Cieśninie Mesyńskiej jest projektem priorytetowym dla kraju, dlatego do 2026 roku zostaną wypłacone pierwsze trzy transze finansowe dla firm, które zajmą się budową przeprawy.

Most połączy wschodnią część Sycylii z południowym krańcem Kalabrii. Jak zauważa Reuters, most miałby około 5 km długości i obejmowałby centralne przęsło o długości 3,3 km — z łatwością bijąc obecny rekord 2,02 km centralnego przęsła na moście Canakkale w Turcji. W zeszłym miesiącu konsorcjum kierowane przez włoską grupę Webuild (WBD.MI) ogłosiło, że dostarczyło odnowioną wersję projektu, zaktualizowaną zgodnie z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi i przepisami technicznymi. Most łączący Sycylię z kontynentem będzie umożliwiał zarówno przejazd samochodami, jak i pociągami. Obecnie dotarcie do wyspy jest możliwe wyłącznie drogą morską.

Włosi w kwestii budowy mostu są podzieleni. Jedni – w szczególności mieszkańcy Sycylii – popierają budowę, bowiem ta umożliwi szybki transport dóbr i ludzi między kontynentem a wyspą. To może wpłynąć na rozwój gospodarki, handlu, jak i turystyki. Przeciwnicy budowy mostu wskazują, że koszt jest gigantyczny, a inwestycja nigdy się nie zwróci. Co więcej, krytycy kwestionują rozsądek budowy mostu w aktywnej strefie trzęsień ziemi oraz tych, którzy twierdzą, że byłoby to marnotrawstwo pieniędzy szkodliwe dla krajobrazu i ekosystemu.

źródło, wizualizacje: : https://www.webuildgroup.com/ 

Czytaj też: Włochy | Komunikacja miejska | Ciekawostki | Technologia