Podwodny tunel
Cieśnina - Europa po lewej i Afryka po prawej. Fot. NASA, Public domain, via Wikimedia Commons

Podwodny tunel połączy Europę z Afryką. Budowla ma powstać do 2030 r.

Po latach wrócił pomysł budowy podmorskiego połączenia, dzięki któremu koleją dostaniemy się do Afryki. Hiszpanię i Maroko dzieli niewiele ponad 29 km. Z kolei odległość między najbliższymi portami wynosi niespełna 16 mil morskich. Podwodny tunel pozwoli usprawnić ruch między dwoma brzegami Cieśniny Gibraltarskiej, co będzie kluczowe podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2030 roku, kiedy Hiszpania, Portugalia i Maroko będą gospodarzami wydarzenia.

Dziś najpopularniejszymi środkami transportu na trasie między Hiszpanią a Maroko są statki i samoloty. Pomysł podmorskiego tunelu, którym miałby jeździć pociąg został po raz pierwszy przedstawiony w 1979 r. Inspiracją dla tej odważnej wizji był Eurotunel pod kanałem La Manche, oficjalnie otwarty w 1994 r. pomiędzy Wielką Brytanią i Francją.

Cieśnina Gibraltarska. Fot. PookieFugglestein, CC0, via Wikimedia Commons


Wstępne szacunki kosztów budowy mówią o 6 miliardach euro. Transkontynentalny tunel o długości 27 km mógłby połączyć europejską sieć kolei dużych prędkości z Afryką Północną już do 2030 r. Wtedy właśnie oba kraje położone nad cieśniną będą gospodarzami Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Tunel miałby przecinać Cieśninę Gibraltarską z Tarify w Hiszpanii do Tangeru w Maroku.

Linia pokazująca przyszły tunel pomiędzy Tarifą a Tangerem. Fot. Google Maps

Obecnie loty z Madrytu do Casablanki trwają około dwóch godzin. Podróż koleją pod Cieśniną Gibraltarską na takiej samej trasie zajmie planowo pięć i pół godziny. Podwodny tunel umożliwiłby także uruchomienie usług kolei dużych prędkości, łącząc istniejące hiszpańskie linie z otwartą w 2018 roku trasą Al Boraq w Maroku. Pociągi poruszają się na niej z prędkością 300 km/godz.

Pociąg trasy Al Boraq w Tangerze. Fot. NicholasNCE, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Hiszpański minister transportu Raquel Sanchez zaznaczył, że projekt ma być impulsem do maksymalizacji stosunków między Europą a Afryką. Inwestycja ma uzyskać dofinansowanie od Unii Europejskiej. Obecnie trwa planowanie strategiczne. Jednym z wyzwań logistycznych, jakie mogą stanąć na drodze realizacji budowy tunelu jest regularna aktywność sejsmiczna w rejonie cieśniny.

Jeśli inwestycja dojdzie do skutku, na nowej przeprawie mogłoby skorzystać ponad 12,8 mln pasażerów rocznie. Przyniosłoby to także korzyści dla handlu między obydwoma kontynentami oraz pozytywne skutki dla ekologii.

Źródło: independent.co.uk, national-geographic.pl

Zobacz też: Kolej | Urbanistyka | Komunikacja miejska | Hiszpania | Afryka