Kąpiel w kolorach i żywiołach oraz krajobrazy z całego świata. Ceniona fotograf Ada Gruszka wykreowała w kadrach mały świat. Jego bohaterami są armatura łazienkowa niemieckiej marki Steinberg.
Produkty Steinberg to armatura łazienkowa z kategorii premium. Produkty powstają w fabryce w niemieckim Düsseldorfie, gdzie działa też manufaktura. Tam z uwagą i troską doświadczeni rzemieślnicy przygotowują każdy produkt, zwracając uwagę na wykończenie detali czy dopieszczenie ostatecznej formy.
Niemiecka marka do artystycznej interpretacji swoich produktów zaprosiła Adę Gruszkę. Pochodząca z Wrocławia fotograf znana jest z sesji produktowych dla najlepszych marek czy designerów. Ma na swoim koncie współpracę z Oskarem Ziętą, Elementami, Mandel Store, Resibo czy Gino Rossi, Rolex, Boucheron, Gucci, Omega. Teraz do tego grona dołączyła niemiecka marka armatury łazienkowej premium.
Zapoczątkowana z początkiem tego roku współpraca zaowocowała niezwykłą sesją, pełną architektonicznych inspiracji, barw i mikro-krajobrazów. Jak podkreśla Michał Paszkowski, dyrektor zarządzający Steinberg CEE, źródłem tak wspaniałego wizualnie efektu jest wolność, jaką marka dała artystce przy realizacji zlecenia.
– Mogłam zrobić, co chciałam – potwierdza Ada Gruszka. – Marka Steinberg, jak i agencja Konceptika, która czuwała nad całością projektu, dały mi dużą wolność twórczą. To ja decydowałam jakie produkty wykorzystam i w jakim kontekście je pokażę. Nikt tak naprawdę nie stał mi za plecami i nie instruował, co jego zdaniem jest dobre, a co złe – opowiada.
Efekt końcowy był więc niespodzianką. Ale niezmiernie efektowną i satysfakcjonującą. W kilkunastu kadrach Ada Gruszka wykreowała gotowe światy. Pełne kolorów, barw. Baterie łazienkowe, prysznicowe słuchawki, akcesoria, a nawet elektroniczny panel sterujący stały się elementami mikro-scenografii oraz bohaterami pierwszego lub dalszego planu. Bardziej obeznani z historią sztuki znajdą tu znajome tropy.
– Całość sesji jest luźną interpretacją architektury. Są tu nawiązania do Królewskiej Galerii Rzeźby w Starej Oranżerii w Warszawie. Pobrzmiewają tutaj modernistyczne wnętrza Le Courbousier ’a, są też aranżacje jak na ekspozycji dzieł w muzeach sztuki. Wreszcie sięgam do minimalistycznej wersji wnętrza z widokiem na pustynię. Całość to sen o domu, o wymarzonym wnętrzu – przyznaje fotograf.
Bohaterami stylizacji zostały flagowe produkty marki Steinberg. Czarna i złota bateria serii 250 wpisana została w morskie stylizacje. Zaprojektowana przez cenionego designera Jochena Schmiddema seria 260 pokazana została bohaterką tajemniczego krajobrazu, zaś popularna seria 100 – energetycznej scenografii. Swoje miejsce znalazł nawet elektroniczny panel sterujący z serii 390 – wtopiony w pustynny krajobraz, wygląda trochę jak obraz na muzealnej ekspozycji.
– Przyznam, że produkty zaskoczyły mnie swoją formą. Lekkością i bardzo dobrym projektem. To przyjemność pracować z tak dopracowanymi kształtami i wpisywać je w inne. Mogłam się nimi bawić – przyznaje Ada Gruszka.
Produkty Steinberg to szeroka paleta barwnych powierzchni, która dla artystki musiały być inspiracją.
– Kolekcje naszej armatury wzbogacamy o nowe formy i wykończenia – np. w matowej czerni, chromie, różowym złocie, szczotkowanym niklu, szczotkowanym złocie czy też za chwilę w białej matowej wersji. Taki obiekt wstawiony do łazienki, jest dla niej kluczową ozdobą i tak naprawdę nie potrzebujemy już niczego więcej – podkreśla Michał Paszkowski.
Biżuteryjny charakter armatury Steinberg widać w nowej sesji. Ale zarazem fotograf potrafiła pokazać subtelność form i materiałów. Mimo iż armatura niemieckiego producenta to produkt premium, to naturalnie wpisuje się w każde wnętrze. Tak jak dopracowana forma sprawdza się w łazienkach o różnej stylistyce, tak samo naturalnie udało się je wkomponować w aranżacje przygotowane do tej sesji.
Ada Gruszka jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych na kierunku Fotografia i Multimedia oraz Postprodukcji Filmowej i Telewizyjnej we Wrocławiu. To artystka multidyscyplinarna, która pierwsze doświadczenia zawodowe zbierała na planie filmowym u boku samego Stevena Spielberga. Publikowała w Label Magazine, Monogram Magazine, Usta czy Vogue. W swoich pracach w udany sposób balansuje pomiędzy sztuką a komercyjnością. Zresztą sama mówi, że inspirują ją zmiany jakie zachodzą w komunikacji i konsumpcji. Natchnienia szuka w designie. Kolekcjonuje pozornie niepasujących do siebie rzeczy, którym nadaje nowe znaczenia i abstrakcyjną formę — z tego buduje własny kosmos. Te wszystkie inspiracje i artystyczne praktyki zaprzęgła do pracy nad sesją dla marki Steinberg.
Czytaj też: Czarna armatura łazienkowa | Łazienka| Mieszkanie | Wnętrza | Ciekawostki
źródło: STEINBERG, fotografia & art direction: Ada Gruszka, agencja: Koncepika, asystent scenograficzny: Aleksander Rokosz, Marta Więcek.