To inżynieryjna ciekawostka. Firma Budimex w ramach przebudowy dworca w Ełku wykorzystała betonowe schody z drukarki 3D, z których wkrótce będą korzystać pracownicy kolei. Wykorzystanie drukarki 3D znacznie skróciło proces budowy schodów oraz pozostawiło niższy ślad węglowy, w porównaniu do schodów zbudowanych tradycyjną metodą.
Konstrukcja wyprodukowana została w Holandii i waży dwie tony. Ustawiona została na skarpie i korzystać z niej będą kolejarze. To pierwsza stacja kolejowa w Polsce, która ma drukowane schody.
Stale poszukujemy nowych rozwiązań, które usprawnią naszą pracę oraz poprawią konkurencyjność. Drukowane w technologii 3D znalazło już szereg praktycznych zastosowań – teraz pora na budownictwo. Mamy nadzieję, że testowane w Ełku schody okażą się strzałem w dziesiątkę i znajdą szersze zastosowanie – komentuje Maciej Olek, członek zarządu Budimex.
Za projekt schodów odpowiadają inżynierowie Witteveen+Bos. Holenderska firma ma duże doświadczenie w realizowaniu projektów infrastrukturalnych, współpracowała między innymi przy rozbudowie portu w Rotterdamie, budowę linii metra 52 w Amsterdamie, a teraz działa nad projektem budowy podwodnego tunelu między niemiecką wyspą Fehmarn i duńską wyspą Lolland. Sam druk schodów powierzono zakładom zakłady Saint Gobain Weber, które zajmują się też produkcją materiałów budowlanych i betonu. Firma specjalizuje się w betonowych konstrukcjach z drukarek 3D. Na jej koncie jest między innymi wydrukowany most pieszy o długości 29 metrów, wieża o wysokości 12 metrów oraz budynek mieszkalny.
Schody na stacji w Ełku mają mniejszy format. Ich długość wynosi 7 metrów, szerokość 80 cm, a wysokość 4,5 m. Co ciekawe, ich produkcja trwała zaledwie trzy godziny.
Obiekty wykonane w technologii 3D to nie tylko oszczędność czasu i zasobów ludzkich oraz materiałowych. Druk pozwala na wykonanie elementów o niemal dowolnych kształtach, co daje możliwości szerokiego zastosowania jej w branży budowlanej – dodaje Maciej Olek.
Dodatkowo technologia druku 3D daje możliwość stworzenia elementów infrastruktury o niestandardowych rozmiarach. Podczas drukowania przedmiotom można nadać pożądany kolor oraz wybrać teksturę. To ostatnie przydaje się zwłaszcza na stopniach schodów – odpowiednie chropowatości zabezpieczają użytkowników przed poślizgnięciem.
Przebudowa stacji kolejowej w Ełku wykonywana jest w ramach budowy międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, która ma połączyć Polskę z Litwą, Łotwą, Estonią i usprawni podróż do Finlandii. Firma Budimex pracuje na odcinku liczącym 38,3 km długości. Podczas prac wyremontuje podtorze, zbuduje 118 rozjazdów kolejowych i pięć peronów. Prace mają zakończyć się w 2027 roku.
źródło: Budimex
Czytaj też: Beton | Dworzec kolejowy | Kolej | Ciekawostki | Technologia | whiteMAD na Instagramie