Elektryczny samochód od… Xiaomi! Oto Xiaomi SU7

Debiut Xiaomi na rynku motoryzacji ma być zapowiedzią nowej generacji samochodów elektrycznych. Model SU7 został zaprezentowany przez chińską firmą znaną ze swoich smartfonów i urządzeń AGD. Samochód ma wyróżniać się zaawansowanym technologicznie autopilotem. Na dodatek, karoseria Xiaomi SU7 została odlana z wynalezionego przez firmę metalu.

Autopilot

Xiaomi szczyci się przede wszystkim swoim rozbudowanym systemem autopilota w SU7. Na zaawansowanie systemu składają się trzy osobne technologie. Adaptive BEV odpowiedzialne jest za lepsze odmierzanie odległości pomiędzy samochodem a innymi pojazdami. Dodatkowo technologia rozpoznaje wiele elementów na drodze i zwiększa widoczność analizowaną przez algorytm.

Technologia Road-Mapping Foundational Model rozpoznaje warunki na drodze związane z ruchem i warunkami atmosferycznymi. Xiaomi SU7 jest też w stanie sprawnie nawigować przez skomplikowane skrzyżowania.

Tradycyjne systemy autonomicznej jazdy widzą różne obiekty w formie bloków. Sztuczna inteligencja w SU7 rozpoznaje wszystkie możliwe obiekty i zwraca uwagę na ich kształt. W ten sposób ryzyko zderzenia lub zahaczenia o wystający element jest mniejsze.

System autopilota wspierany jest przede wszystkim przez chipy od firmy NVIDIA. Komputer pokładowy oferuje duża moc obliczeniową, co pozwala na dokładne analizowanie jazdy. Algorytm czerpie dane z zestawu jedenastu kamer, technologii odmierzania laserowego LiDAR i radarów.

Własność Xiaomi

Xiaomi Titans Metal jest owocem lat badań nad nowym materiałem do produkcji samochodów. Titans Metal jest wytrzymały, a zarazem elastyczny. Materiał służy do odlewania dużych części pojazdu. Xiaomi Die-Casting T9100 jest technologią odlewania właśnie takich części. Dzięki odlewaniu elementów samochodu w całości, zmniejszono liczbę śrub potrzebnych do łączenia części karoserii. Takie rozwiązanie pozwala także na zmniejszenie wagi pojazdu o 17%. Jak nazwa wskazuje, obie technologie zostały wynalezione bezpośrednio przez Xiaomi. Własna technologia odlewnicza umożliwia także znacznie sprawniejszą produkcję masową.


Kolejnym wynalazkiem Xiaomi jest ich własna zintegrowana bateria i silnik. Firma dysponuje bateriami pozwalającymi przejechać nawet 1200 km. Do SU7 trafi jednak mniejsza bateria o pojemności 100 kWh i zasięgu 800 km. Z kolei, dwie wersje silnika oferują moc: 294 KM i 368 KM. Co za tym idzie, maksymalna prędkość SU7 wynosi 265 km/h. Silnik elektryczny HyperEngine ma być stale rozwijaną technologią, a osiągi przyszłych samochodów będą bardziej imponujące. Już teraz SU7 rozpędza się do 100 km/h w 2.78 sekundy.

Chiński podbój

Wnętrze SU7 jest nowoczesne, lecz bez większych zaskoczeń. Na desce rozdzielczej znajduje się 16-calowy tablet z szeroką gamą funkcji i kompatybilności. Samochód obsługuje zarówno smartfony z systemem Android, jak i iPhone’y. Interesującym udogodnieniem jest także duży ekran typu head-up. Na szybie, przed kierowcą, będzie wyświetlać się prędkościomierz i nawigacja. Sama technologia nie jest wynalazkiem Xiaomi, jednak w przypadku SU7 ekran head-up może rozciągać się na powierzchnię całej przedniej szyby.

Xiaomi planuje stopniowy podbój rynku motoryzacyjnego. Za 15 lat firma chce stać się piątym co do wielkości producentem samochodów na świecie. Sportowy sedan Xiaomi SU7 ma być nowoczesną i przystępną propozycją samochodu elektrycznego. Chińska produktywność i innowacyjność może z czasem wyprzeć europejskie i amerykańskie koncerny samochodowe z rynku. Produkcja SU7 ma rozpocząć się w tym roku.

Źródło zdjęć: Xiaomi

Czytaj też: Motoryzacja | Ciekawostki | Chiny | TechnologiawhiteMAD na Instagramie