Najdłuższy na świecie łącznik. Wieżowce One Za’abeel w Dubaju

Dwa wieżowce połączone najdłuższym na świecie łącznikiem to nowa inwestycja Japończyków w Dubaju. Studio Nikken Sekkei stworzyło łącznik zawieszony 100 metrów nad ziemią. One Za’abeel to dwa wieżowce stojące pośrodku nowego osiedla. Co ciekawe, działki budynków rozdzielone są autostradą. Wieże staną się więc bramą wjazdową do centrum miasta.

Architekci z japońskiego studia Nikken Sekkei stworzyli wieżowce o wszechstronnych funkcjach. W środku można znaleźć biura klasy A, mieszkania, bary, sklepy, hotel, a nawet osiem restauracji z gwiazdkami Michelin. Wieżowce są kluczowym punktem nowego osiedla przeciętego drogą szybkiego ruchu. Budynki mają kolejno 305 i 235 m wysokości. One Za’abeel daleko do najwyższych wieżowców Dubaju, jednak taka wysokość wydaje się odpowiednia dla „bramy miasta”.

Detal w szkle

Fasada wieżowców jest prosta i szklana, jednak nie brakuje jej drobnych urozmaiceń. Przykładowo, 20-metrowe podium, na którym stoją wieżowce, ma fasadę wykonaną z kolorowych paneli w kształcie żyletek. Patrząc od szerszej strony, fasada wież jest urozmaicona jedynie prostymi liniami oddzielającymi okna. Zaś z innej strony ukazują się żyletkowe pasy przypominające wyloty powietrza.

W podium ulokowano część handlowo-usługową. W podstawie budynku znajduje się także sala balowa i przestrzeń na wydarzenia. Co ciekawe, przestrzeń pod estakadą autostrady została wypełniona parkami, alejkami i hotelowymi basenami.

Zdecydowanie najciekawszym elementem inwestycji jest segment łączący dwa wieżowce. THE LINK jest trzypiętrowym łącznikiem zawieszonym 100 metrów nad ziemią. W środku znajduje się osiem restauracji i barów z gwiazdkami Michelin. Dodatkowo na dachu THE LINK mieści się największy w ZEA basen typu „infinity”.

Konstrukcja łącznika oparta jest na stalowych ramach ułożonych na ukos. Łącznik opiera swoją wagę na betonowym szkielecie wież. Dodatkowo beton został wzmocniony stalowymi belkami. Taki „egzoszkielet” łącznika maksymalizuje dostępną przestrzeń i ogranicza liczbę wewnętrznych kolumn podtrzymujących strukturę.


Budowa całego kompleksu rozpoczęła się w 2015 r., jednak łącznik pojawił się dopiero w 2020 r. Montowanie 230-metrowej konstrukcji nad autostradą stanowiło poważne wyzwanie dla inżynierów. Starano się ograniczyć pracę na wysokości prawie stu metrów, dlatego łącznik „wsuwano” między wieżowce w dwóch etapach.

Nowa brama Dubaju jest kolejnym krokiem w przenoszeniu wieżowców ze ścisłego centrum do bardziej odległych części miasta. Łącznik THE LINK zaskakuje swoją inżynierią. W dodatku ten najdłuższy łącznik na świecie gwarantuje niepowtarzalne widoki.

Źródło zdjęć: © Koji Horiuchi, © Courtesy of One Za’abeel, Nikken Sekkei Ltd

Czytaj też: Wieżowiec | Architektura | Szkło | Japonia | whiteMAD na Instagramie