Trzecia linia metra w Warszawie. Ruszają prace projektowe

Na realizację tej inwestycji czeka wielu mieszkańców stolicy. Trzecia linia metra w Warszawie będzie biec od stacji Stadion Narodowy, a jej pierwszy odcinek zakończy się na stacji Gocław. Urzędnicy poinformowali, że rozpoczęły się prace projektowe, a budowa ma ruszyć w 2028 r.

Nowy odcinek będzie mieć 8 km długości i połączy w sumie siedem stacji. Formalnym startem prac nad projektem linii jest wysłanie dziś (20 grudnia) ogłoszenia przetargowego do dziennika urzędowego Unii Europejskiej. To miejsce, w którym wykonawcy mogą znaleźć informacje o przetargach w krajach UE, a następnie przesyłać swoje oferty. Projekt realizowany jest pod nazwą „Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową”.

Chcemy, żeby Warszawa była nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa kolejnych linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług, jakie świadczymy naszym mieszkańcom. Trzecia linia metra jest kolejną inicjatywą, podejmowaną z myślą o Pradze i mieszkańcach prawobrzeżnej Warszawy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.

Budowa nowego odcinka ma rozpocząć się w 2028 roku i trwać 36 miesięcy. Pasażerowie będą z niej mogli korzystać kilka lat później. Dokładna data otwarcia nie jest jeszcze znana. W sumie pierwszy odcinek trzeciej linii metra będzie mieć 8,1 km długości i siedem stacji. Kluczowa jest tutaj stacja Stadion Narodowy, która zaprojektowana została z dwoma peronami. Pierwszy wykorzystywany jest przez II linię metra, a drugi powstał z myślą właśnie o trzeciej linii.

Jadąc z centrum podróżni będą mogli przesiadać się na stacji Stadion Narodowy, a następnie pojadą w kierunku Gocławia, mijając kolejno przystanki: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Plan zakłada budowę Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Budowa metra to nie tylko rewolucja pod ziemią, ale szansa na zmianę oblicza ulic, przy których planowana jest budowa zejść do przystanków. Inwestycja ma pozwolić zmienić oblicze przestrzeni w otoczeniu stacji. Największe zmiany mają nastąpić na rondzie Wiatraczna. Co ciekawe, po wybudowaniu metra miejsce nie będzie już rondem. Planowana jest zmiana układu drogowego, który ma zostać uproszczony. Miejsce obecnej pętli tramwajowej ma zająć miejski plac, z którego będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy. Dodatkowo planowane jest wykonanie nowych nasadzeń zieleni, budowa ścieżek rowerowych oraz montaż miejskich mebli – koszy, ławek i latarni.


Wizualna zmiana nastąpi też w otoczeniu Dworca Wschodniego. Urzędnicy chcą, by stało się wizytówką miasta i wygodnym węzłem przesiadkowym. Planowane jest przeniesienie torowiska z ulicy Kijowskiej bliżej budynku dworca kolejowego. Torowisko zostanie zaprojektowane w taki sposób, aby mogły po nim poruszać się również autobusy. Dodatkowo przestrzeń uzupełnią nowa zieleń i meble miejskie.

Trzecia linia metra w Warszawie – co dalej? Tak zwany masterplan dla Warszawy, czyli ogólny spis kierunków rozwojowych zakłada przedłużenie trzeciej linii metra przez Wisłę i Mokotów aż na Ochotę.

Dodatkowo miasto zapowiada, że prowadzone będą wstępne prace projektowe dla całej czwartej linii metra – to odcinek liczący 26 km długości z 23 stacjami i Stacją Techniczno-Postojową. Pierwszym krokiem będzie opracowanie projektu koncepcyjnego, w którym poruszone zostaną takie kwestie jak strefa wpływu obiektów metra na otoczenie, wykonanie badań i dokumentacji geologicznej, analiza środowiskowa, techniczna i eksploatacyjna oraz wskazanie wariantów podziału linii czwartej linii metra na odcinki oraz kolejność ich realizacji.

Zanim pasażerowie pojadą trzecią linią metra, będą mogli skorzystać z nowych odcinków drugiej linii metra. Obecnie powstają trzy ostatnie stacje na Bemowie: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. To ostatni etap prac na linii M2. Dzięki pracom linia wydłuży się o 4 km tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. W sumie już za trzy lata sieć metra w Warszawie będzie liczyć 46 km długości.

źródło: Metro Warszawskie

Czytaj też: Warszawa | Komunikacja miejska | Urbanistyka | Place, Skwery, Parki  | whiteMAD na Instagramie