Dworzec w Dąbrowie Górniczej zbudowany został w 1888 roku, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej. Jeszcze kilka lat temu ceglany obiekt był ruiną. Dziś z odnowionego budynku znowu korzystają pasażerowie.
Podczas prac renowację przeszła ceglana elewacja obiektu. Została ona wyczyszczona, a ubytki uzupełnione. Znów w pełnej okazałości prezentują się fryzy umieszczone pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku. Na wzór historycznej odtworzono również stolarkę okienną i drzwiową oraz poszycie dachowe. Dworzec zyskał również iluminację podkreślającą jego walory architektoniczne nocą, a także podświetlany napis i zegar.
Zmieniło się także wnętrze budynku, w którym przywrócono obsługę podróżnych. Odbywa się ona w holu połączonym poczekalnią. Ta ostatnia jest klimatyzowana i została zaaranżowana w nowoczesny sposób nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji budynku. Pozostałe ściany pomalowano na kolory utrzymane w odcieniach bieli i szarości.
W podobnej tonacji utrzymano posadzkę wykonaną z płyt granitowych. Aranżację wnętrz uzupełniło nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu holu znajduje się kasa biletowa Kolei Śląskich, a w sąsiedztwie poczekalni toalety oraz przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem i niewielki lokal na wynajem. Pozostałe powierzchnie na dworcu zajmie miasto, a także pomieszczenia techniczne – opisują kolejarze.
Dzięki przebudowie dworzec stał się przyjazny osobom z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, a w samym budynku i jego otoczeniu powstały ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Poza tym na dworcu pojawiły się oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe obiektu, a także toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Modernizacja dworca w Dąbrowie Górniczej to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod nawierzchnią zlokalizowano zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Budynek ocieplono od wewnątrz, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, a do jego ogrzania będą użyte pompy ciepła. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiada system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę urządzeń i instalacji. Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewniają nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Całkowicie zmieniło się otoczenie dworca. Przestrzeń wokół budynku dostosowano do wybudowanego przez miasto centrum przesiadkowego, a także terenu stacji, którą przebudowywała PKP PLK S.A. Po zachodniej stronie dworca powstał niewielki budynek łączący w sobie funkcję wiaty rowerowej i poczekalni letniej, a po wschodniej skwer z zielenią i drzewami. Przyznajemy, że tych ostatnich mogłoby tutaj być więcej.
Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej, która była dofinansowana z budżetu państwa, wyniósł 18,36 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych była firma Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Cegła | Renowacja | Zabytek | Detal | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie