Wnętrze robi wrażenie. Dworzec w Szymankowie po przebudowie

Dworzec kolejowy w Szymankowie został otwarty po przebudowie. W środku odnowiono stare elementy wykończeniowe. Zamiast płytek, ściany zdobią tutaj eleganckie okładziny z drewna. Historyczny wygląd mają teraz też drzwi i okna.

Dworzec w Szymankowie zbudowany został w 1909 r. i wpisany jest do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jeszcze przed II wojną światową była to stacja graniczna między Polską o Wolnym Miastem Gdańsk. To historyczne miejsce – stacja była jedną z pierwszych, które zaatakowali Niemcy 1 września 1939 r. O tragicznych wydarzeniach tamtego dnia przypomina tablica pamiątkowa, na której znajdują się nazwiska zamordowanych osób. To głównie pracownicy kolei oraz celnicy.

Stacja kolejowa położona jest na trasie z Warszawy do Gdańska, między Malborkiem a Tczewem. Zabytkowy budynek przez długie lata pod grubą warstwą tynku skrywał najcenniejsze detale. Podczas przebudowy udało się odtworzyć elewację na wzór historycznej. Dodatkowo wykonując konserwatorskie zalecenia renowacji poddano boazerie i drewniane sufity w budynku. Dworzec zyskał nowe okna i drzwi, których wygląd przypomina historyczny. Pasażerowie mogą teraz czekać na pociąg w zupełnie innych warunkach niż jeszcze kilka lat temu. Znajduje się tu pomieszczenie kas biletowych i toalety.

Obiekt przystosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano próg od wejścia frontowego, przy schodach wewnętrznych zamontowano barierki, a od strony peronów zbudowano pochylnię dla wózków.


Kolejarze zainwestowali też w proekologiczne rozwiązania. To między innymi energooszczędne oświetlenie, pompa ciepła i system BMS, który steruje instalacjami optymalizując zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Zamontowano też system monitoringu.

Co zmieniło się przed budynkiem? Na placu przed dworcem stworzono parking dla osób z niepełnosprawnościami, strefę kiss&ride, a na peronie obok dworca wiatę ze stojakami na rowery. Dodatkowo pojawiły się tu elementy małej architektury – kosze i ławki.

Całkowity koszt przebudowy dworca w Szymankowie wyniósł ponad 14,1 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych była firma 3JM Michał Bryłka z Kwidzyna. Dokumentację projektową opracowała pracownia projektowa An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Elewacja | Cegła | whiteMAD na Instagramie

Tak obiekt wyglądał w 2009 r.:

fot. WKac, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0