Oryginalna, ceglana elewacja odzyskała dawny blask. Dworzec kolejowy w Świebodzinie właśnie został otwarty dla podróżnych. Podczas przebudowy dokładnie odnowiono architektoniczne detale. Pasażerowie zyskali też zupełnie nowe wnętrze, które jest dostosowane do współczesnych potrzeb. Co się zmieniło?
Dworzec w Świebodzinie został przebudowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, prace były dofinansowane ze środków unijnych i trwały ponad dwa lata. Zabytkowy budynek wzniesiono już w 1872 roku. Historyczny wygląd odzyskała elewacja wykona z czerwonej i żółtej cegły licowej wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Charakteru odnowionemu dworcowi dodają również odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa, a także dwa zegary. Nowością są przestrzenne logotypy PKP S.A. a także napisy „Świebodzin” od strony peronów i „dworzec kolejowy” od strony miasta. Nocą bryłę dworca podkreśla nowa iluminacja budynku, w tym niewielkie, stylizowane na wzór historycznych lampy.
Wnętrze dworca jest mariażem nowoczesności i historii. W holu i poczekalni na wzór oryginalnej odtworzono posadzkę ze wzorem w jasnobeżowo-szarą szachownicę z bordiurą z geometrycznym ornamentem. Zabytkowe są również żeliwne kolumny w poczekalni, a także okładziny ścian wykonane z brązowej cegły szkliwionej. Uwagę zwracają fragmenty oryginalnego stropu, wsparte na kolumnach. Pozostałe elementy wnętrza są nowoczesne – informuje PKP S.A.
Teraz pasażerowie mogą tu korzystać z nowych ławek i koszy. We wnętrzu ustawiono gabloty z rozkładami jazdy oraz zamontowano elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Na parterze znalazły się kasy biletowe, toaleta i lokale przeznaczone na wynajem. Pomieszczenia na piętrze w większości zostaną przeznaczone na potrzeby samorządu lokalnego i obsługi PKS. Od teraz na piętro można dostać się korzystając z windy.
Dworzec w Świebodzinie przeszedł kompletną metamorfozę z poszanowaniem dla jego historii. Dzięki niej elewacja budynku zachwyca, a w nowocześnie urządzonym holu i poczekalni dworca wyeksponowano zabytkowe detale architektoniczne. Cieszy jednak przede wszystkim to, że budynek stał się estetyczną, komfortową i bezpieczną przestrzenią obsługi pasażerów. Jestem przekonany, że spełni on wszystkie oczekiwania mieszkańców i podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
W ramach inwestycji wdrożono również wiele innych rozwiązań przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami – zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.
Odrestaurowanie kolejnego historycznego dworca to następstwo odpowiedniego gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy europejskich. Centrum Unijnych Projektów Transportowych z dużą satysfakcją obserwuje, jak zmieniają się dworce kolejowe w komfortowe, nowoczesne i dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami przestrzenie do obsługi podróżnych – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Tak budynek wyglądał PRZED przebudową:
Dworzec stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Wprowadzono w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Ograniczono straty ciepła poprzez ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Dworzec zyskał również system inteligentnego zarządzania budynkiem – BMS (Building Management System), który steruje pracą urządzeń i instalacji oraz optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Budynki sąsiadujące z dworcem zostały przebudowane i zyskały nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem ułożono nawierzchnię z wykorzystaniem historycznej, kamiennej kostki brukowej. W sąsiedztwie dworca wykonano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowano również nowe elementy małej architektury w tym ławki, oświetlenie i kosze. W otoczeniu budynku zabrakło jednak nowej zieleni. Mamy nadzieję, że przed budynkiem uda się ustawić chociaż kilka donic z roślinami.
Koszt przebudowy dworca w Świebodzinie to 25,7 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych była firma Berger Bau Polska, inżynierem kontraktu SAFAGE SAS z Warszawy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.
źródło: PKP S.A. (www.pkp.pl)
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Cegła | Renowacja | Elewacja | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie
Dworzec PRZED remontem – widok od strony peronów:
Dworzec PO remoncie: