Zamiast pasteli jest cegła. Dworzec w Siedlcach po przebudowie

Dworzec kolejowy w Siedlcach zmienił swoje oblicze. Wcześniej pokryty pastelowymi kolorami budynek został przebudowany. Nowy gmach ma teraz ceglaną elewację nawiązującą do industrialnej stylistyki. Z obiektu już korzystają pasażerowie.

Powojenny budynek dworca został przebudowany. Prace trwały prawie dwa lata i były realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Mieszkańcy zyskali niemal nowy obiekt. Zmienił się nie tylko wygląd elewacji, która teraz ma nieco industrialny charakter, ale pasażerowie zyskali też zupełnie nowe wnętrze. Swym wyglądem przebudowany dworzec nawiązuje do pierwszego dworca w tym mieście z 1866 roku. W górnej części budynku zamontowano patynową blachę tytanowo-cynkową. Nowe są też drzwi i okna, które zostały symetrycznie rozstawione. Na szczycie elewacji nad wejściem do budynku od strony peronów i miasta umieszczono zegary, a także przestrzenne, podświetlane napisy z logotypem PKP S.A. Bryłę dworca nocą podkreśla nowa iluminacja.

Wnętrze budynku zostało zaprojektowane w nowoczesnej estetyce, którą kolejarze powielają w wielu remontowanych budynkach. W nowej aranżacji uwagę zwracają okrągłe lampy oraz balustrady z matowego szkła na antresoli. Przestrzeń obsługi pasażerów składa się z poczekalni i holu o wysokości dwóch kondygnacji. Wokół nich na dwóch piętrach skupiono pomieszczenia kas biletowych, toalety oraz przyszłe lokale handlowo-usługowe. Hol i poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

W budynku zastosowano rozwiązania, które mają ułatwić korzystanie z niego osobom z niepełnosprawnościami. Zamontowano windę i ścieżki prowadzące z polami uwagi oraz oznaczenia w alfabecie Braille’a i dotykowe plany dworca. Obniżone okienka kasowe mają ułatwić zakup biletów osobom poruszającym się na wózkach.

Dworzec w 2012 r., fot. Antekbojar, wikimedia.org, licencja: CC0

Przebudowa dworca sprawiła, że stał się on również przyjazny środowisku i bezpieczny. W budynku zamontowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także system BMS (Building Management System), którego jednym z zadań jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Ponadto budynek w całości ocieplono, a zamontowana w nim nowa stolarka okienna i drzwiowa spełnia obowiązujące normy. Natomiast na jego dachu umieszczono panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii. Z kolei dzięki zainstalowaniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (monitoring, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu), w tym przeciwpożarowych, poprawie ulegnie bezpieczeństwo podróżnych i  samego budynku – informują kolejarze.

Na nowo zagospodarowany zostanie teren w sąsiedztwie dworca. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych, w tym jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Przebudowa dworca w Siedlcach kosztowała 24 mln zł. Dokumentację projektową przygotowała pracownia architektoniczna Pas Projekt Sp. z o.o.

Póki co dysponujemy ograniczoną liczbą zdjęć przebudowanego dworca. Zaktualizujemy artykuł o nowe, kiedy tylko otrzymamy kolejne fotografie.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Cegła | Elewacja | Metamorfoza | whiteMAD na Instagramie