Dworzec Lublin wkrótce zostanie otwarty. Trwa urządzanie wnętrz

Jego budowa właśnie się zakończyła. Dworzec Lublin obsługiwać będzie komunikację autobusową. Pierwsi pasażerowie z nowego dworca będą mogli skorzystać na początku 2024 roku. Budynek zaprojektowali architekci z pracowni Tremend. Dworzec wyróżniają ogromne kielichy, które są elementem konstrukcji obiektu.

Już w styczniu Dworzec Lublin przywita pierwszych pasażerów. To będzie ważny moment dla naszego miasta i całego regionu, na który wszyscy czekamy od dawna. Jestem dumny, że po latach starań Lublin ma nową i wyjątkową przestrzeń komunikacyjną. Sukcesywnie będziemy zwiększać jej funkcjonalność, by jak najlepiej odpowiadała na potrzeby mieszkanek i mieszkańców oraz wszystkich osób odwiedzających nasze miasto – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Dworzec Lublin ma zaoferować nową jakość podróżowania, dzięki niemu w jednym miejscu zintegrowano komunikację miejską oraz pozamiejską autobusową. Tuż obok jest też dworzec kolejowy, co ułatwi podróżnym przesiadanie się do innych środków transportu.

Nowa jakość

Dworzec Lublin ma trzy kondygnacje, a jego łączna powierzchnia użytkowa wynosi 18 tys. m kw. W części podziemnej powstał garaż ze strefą Park&Ride. W sumie na miejscach postojowych przygotowano 174 stanowiska dla samochodów. Zejście do garażu jest możliwe z poziomu budynku oraz od zewnątrz, bezpośrednio z placu. Stanowiska dla autobusów i busów zlokalizowano tuż obok, nad nimi powstały szklane zadaszenia wsparte na filarach. Ciekawostką jest użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowym oraz traktami spacerowymi. Znajdą się tam stoliki i krzesła oraz hamaki. Z myślą o najmłodszych na części dachu powstał też plac zabaw, który składa się z systemowego parku linowego.

Docelowy wygląd dworzec zyska wiosną, kiedy w przestrzeni wokół pojawi się nowa zieleń. Na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych drzeworaz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m kw. z blisko 27 tys. roślin. Drzewa nasadzono też w donicach na dachu. To głównie gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Kolejne elementy zieleni pojawią się bezpośrednio na placu przed nowym Dworcem. Z uwagi na to, że znajduje się tam rozbudowana sieć infrastruktury podziemnej, wybrano nasadzenia w donicach, zarówno drzew jak i krzewów.

Obiekt zaprojektowano jako budynek inteligentny z kompleksowym wyposażeniem funkcjonalnym. Wyróżnia go zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. W celu zmniejszeniu zużycia energii wykorzystano pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Betonowa ściana z mapą Lublina znajdująca się od strony południowej ma kumulować ciepło w ciągu dnia, a wieczorem je oddawać – informuje Katarzyna Duma Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin.


Rzeźbiarska forma

Dworzec Lublin ma prostą formę. Architekci z pracowni Tremend ozdobili bryłę efektownymi słupami. Ażurowe filary są elementem stalowej konstrukcji dworca i zadaszenia peronów, jednak ich rzeźbiarska forma sprawia, że pełnią też funkcję dekoracyjną. Pierwsze szkice rzutu słupa inspirowane były lubelskimi wycinankami, ale ich linearne, nieco organiczne formy przypominać mogą pnącza winorośli, które są też symbolem miasta.

Pracując nad projektem architekci chcieli stworzyć jeden z najbardziej ekologicznych dworców w Polsce. Struktura „box in box” („pudełko w pudełku”) i proekologiczne parametry szklanych elewacji zmniejszają zużycie energii. Beton, stanowiący jeden z głównych budulców, jest materiałem o niskiej emisyjności. Blisko trzysta metrów kwadratowych powierzchni zajmuje zewnętrzny ogród wertykalny. Deszczówka, która zostanie zebrana z zadaszenia w formie wody szarej trafi do toalet. Wodą z deszczu będą też podlewane rośliny.

W przestrzeniach, z których korzystać będą pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła wykorzystujących 42 odwierty. Zadaszenie wiat przystankowych nad 43 kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopione zostały ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca. Oszczędność energetyczną ma przynieść sterowanie układami grzewczymi i wentylacją. To komputer oceni, kiedy warto włączyć ogrzewanie i określi intensywność wentylacji, w zależności od potrzeb. Ciekawostką jest też chodnik przy obiekcie – zbudowano go z płyt antysmogowych.

fot. UM Lublin

Projekt Dworca Lublin ma już na koncie kilka nagród. W 2019 roku znalazł się na tak zwanej „krótkiej liście” nominowanych do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival w Amsterdamie. W 2020 roku zaś otrzymał prestiżową nagrodę Real Estate Impactor wręczaną przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita” w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni. Z kolei w 2022 roku zdobył wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards w kategorii „Najlepszy projekt ekologiczny”.

zdjęcia: Bartek Barczyk

Nazwa: Dworzec Metropolitarny / Zintegrowane Centrum Komunikacji
Lokalizacja: Lublin, Polska
Klient: Urząd Miasta Lublin
Architekt: Pracownia Tremend
Projekt: 2016
Realizacja: 2021-2023

Czytaj też: Kolej | Lublin | Dworzec kolejowy | Miasto | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie

Zdjęcia wykonano podczas ostatniego etapu budowy: