Dworzec w Pucku otwarty. Tak wygląda po przebudowie

Dworzec w Pucku zbudowany został w 1928 r. To piętrowy budynek z dwuspadowym dachem, który posiada dobudowaną część widoczną od strony placu. Kolejarze właśnie otworzyli go dla podróżnych po zakończonej przebudowie. Teraz gmach ma ceglaną elewację i nowe wnętrza. 

Przebudowa dworca trwała nieco ponad dwa lata. Zrealizowano ją w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pochodzący z 1928 roku dworzec już nie wygląda jak kilka lat temu. Wyższej części budynku przywrócono ceglany wygląd, natomiast niższą parterową, w której mieściła się dawniej ekspedycja kolejowa, odbudowano od podstaw, otynkowano i pomalowano na biało. Zyskała ona również aluminiowo-szklaną fasadę. Na elewacji pojawiły się nowe podświetlane szyldy z napisem „dworzec kolejowy” od strony miasta i z nazwą miejscowości od peronów, a także zegary. Budynek zyskał nowe oświetlenie.

We wnętrzu na pasażerów czeka hol oraz poczekalnia sezonowa. Obydwie przestrzenie urządzono nowocześnie oraz utrzymano w odcieniach bieli i szarości. Ciekawostką jest posadzka z odtworzonymi na wzór historycznych białymi i czarnymi płytkami z geometryczną bordiurą (element ozdobny podłogi), a także wyeksponowanie pomalowanej na szaro cegły w górnej części ścian. Uwagę zwracają podwieszane do sufitu, nowoczesne i kwadratowe oprawy oświetleniowe. Hol i poczekalnię wyposażono również w metalowe ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów. W pobliżu zlokalizowano toalety. W budynku dworca przewidziano także pomieszczenia na wynajem: prawie 200-metrowy lokal na parterze, w miejscu dawnej ekspedycji oraz pomieszczenia biurowe na piętrze budynku.

Puck to kolejny ważny dworzec w województwie pomorskim, którego przebudowę zakończyliśmy w tym roku. Dzięki niej budynek nie tylko odzyskał swój historyczny wygląd, ale również stał się obiektem komfortowym, bezpiecznym i dostępnym dla wszystkich pasażerów. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył wszystkim podróżnym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec w Pucku w 2010 r.:

fot. Ciacho5, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0

Obiekt ma być teraz przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Znajdziemy tu obniżone okienka kasowe czy urządzania wzmacniające sygnał aparatów słuchowych, które pomogą w komunikacji z kasjerem. Wprowadzono również wiele usprawnień dla osób z dysfunkcjami wzroku. Wśród nich oznaczenia w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące z polami uwagi czy plany dotykowe budynku i jego otoczenia.

Cały budynek ocieplono, nowe są też okna, które mają redukować straty ciepła. Wprowadzono również system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami, który optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody, a także energooszczędne oświetlenie. Dla poprawy bezpieczeństwa budynek wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie dworca. Ułożono nową nawierzchnię oraz zamontowano małą architekturę. Od strony północnej, w miejscu, gdzie znajdował się dworzec tymczasowy, powstanie wiata rowerowa. Pomiędzy nią a elewacją dworca, na niewielkim placyku, pozostawiono miejsce pod ustawienie food trucków w sezonie letnim.

Koszt przebudowy dworca w Pucku to 11,6 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą robót  było konsorcjum firm PBE ELBUD GDAŃSK S.A. i Modanta Sp. z o.o. z Zielonki, a projekt przebudowy dworca przygotowała pracownia architektoniczna TPF Sp. z o.o.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Cegła | Detal | whiteMAD na Instagramie