Kładka nad Wartą w Poznaniu z opóźnieniem i zmienionym wyglądem

O tej inwestycji pisaliśmy już kilka lat temu. Pierwotnie zakładano, że kładka nad Wartą w Poznaniu zbudowana zostanie do 2022 r. Następnie termin ten przesunięto na 2024 r. Póki co gotowe są fundamenty konstrukcji.

Koncepcyjny projekt kładki poznaliśmy w wyniku zorganizowanego przez miasto konkursu. Zwyciężyła wtedy propozycja, którą przygotowało konsorcjum: ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, SKI Studio Błażej Szurkowski, MS86A Maciej Sokolnicki Architekt oraz Adam Turczyn. Koncepcja była punktem wyjścia do opracowania ostatecznego projektu przeprawy.

Kilka dni temu spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie opublikowała aktualne wizualizacje mostów Berdychowskich przygotowane na podstawie projektu budowlanego, opracowanego przez konsorcjum projektantów wymienionych wyżej oraz na podstawie projektu wykonawczego, opracowanego przez Budimex S.A.

Nowa przeprawa przeznaczona będzie dla pieszych i rowerzystów. Połączy ona Berdychowo, Ostrów Tumski i Chwaliszewo. Dzięki konstrukcji będzie można szybciej dostać się ze Starego Miasta w pobliże jeziora Malta. Nowością wobec pierwszych założeń jest organizacja ruchu – w aktualnej wersji ruch pieszych i rowerzystów będzie wyraźnie oddzielony. Inwestycja ma sprawić, że tereny nad Wartą w Poznaniu będą lepiej połączone z miastem, a mieszkańcy będą chętniej wypoczywać nad rzeką.

W ostatnich tygodniach najwięcej czasu poświęcono na prace podziemne. Betonowanie ścian szczelinowych czy zbrojenie ławy fundamentowej.

W ostatnim czasie wykonawca koncentrował się na robotach ziemnych oraz budowie fundamentów podpór obiektów. Odpowiednie posadowienie przeprawy jest kluczowe, najgłębsza sekcja ściany szczelinowej liczy 25 metrów długości. Roboty były realizowane głębiarkami o ciężarze ok. 120 ton. Prace fundamentowe już za nami, co oznacza, że wkrótce na plac budowy będą transportowane elementy konstrukcji obu mostów – informuje Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.


Poznaliśmy też plan ruchu na mostach. Miasto podjęło decyzję o separacji ruchu pieszego i rowerowego. Na mostach pojawią się ławki, na których będzie można usiąść by obserwować rzekę. Przeprawa nadal ma mieć bulwarowy charakter wynikający z pierwotnej koncepcji, która zwyciężyła w konkursie architektonicznym.

W sumie kładka nad Wartą składać się będzie z dwóch mostów – nad Wartą i nad kanałem Ulgi. Ten pierwszy będzie mieć 165 m długości, a drugi 117 m. Obie części wyglądają tak samo, przez co cała konstrukcja będzie wizualnie spójna. Podczas prac przebudowane zostaną istniejące chodniki i ścieżki rowerowe. Mosty będą się z nimi łączyć.

źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Czytaj też: Poznań | Miasto | Place, Skwery, Parki  | Meble miejskie | whiteMAD na Instagramie