fot. 23001799, Pixabay

Nieczynne linie kolejowe mogą zmienić się w trasy dla rowerów

Porozumienie w tej sprawie podpisali kolejarze wspólnie z samorządowcami. Dzięki nim w przyszłości będzie można zmieniać nieczynne linie kolejowe w trasy dla rowerów.

Porozumienie zostało zawarte przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej. Dokument jest wstępem do współpracy przy budowie nowych ścieżek rowerowych wzdłuż linii kolejowych.

Współpraca pomiędzy PLK SA, a ZWRP ma usprawnić budowanie przez samorządy tras rowerowych na obszarach kolejowych, a tym samym promowanie ekologii i zdrowego stylu życia – czytamy w oświadczeniu wydanym przez PKP S.A.

To dopiero pierwszy i ogólny dokument, który ma być podstawą współpracy w tej kwestii. Planowane przez samorządy inwestycje będą konsultowane z kolejarzami, którzy zdecydują, czy dany odcinek dawnej linii kolejowej może być przebudowany, by stał się częścią trasy dla rowerów. W ten sposób określono ramy współpracy do wypracowania rozwiązań dotyczących warunków technicznych skrzyżowań linii kolejowych z drogami rowerowymi oraz dróg dojścia dla rowerzystów i osób o ograniczonej mobilności.

Skontaktowaliśmy się z Magdaleną Janus z Zespołu Prasowego PKP PLK S.A., która podkreśliła, że każdy przypadek chęci włączenia nieczynnej linii kolejowej do projektowanej trasy dla rowerów będzie analizowany indywidualnie. Może się zdarzyć, że trasa, po której od lat nie jeżdżą pociągi, zostanie jednak reaktywowana.

Na obszarach obecnie nieczynnych linii kolejowych inwestorzy – samorządy muszą uwzględnić zapewnienie zagospodarowania terenu w sposób pozwalający na zachowanie ciągłości korytarza transportowego, w tym na potrzeby ewentualnych przyszłych inwestycji związanych z rozbudową sieci kolejowej – informuje spółka PKP PLK.

Samorządowcy, którzy będą chcieli zbudować trasę dla rowerów muszą przedstawić kolejarzom projekt. Następnie po akceptacji planów przygotowana zostanie umowa, w której określone zostaną prawa i obowiązki realizacji i utrzymania takiej trasy rowerowej.

fot. Maciej Lulko

Jak takie trasy mogą wyglądać? Kilka dni temu pisaliśmy o dawnym dworcu kolejowym w Pławnej w woj. dolnośląskim (zdjęcie powyżej). Budynek od wielu lat nie pełnił funkcji dworca. W efekcie obiektem zarządza teraz gmina Lubomierz, a w środku otwarto nowoczesną, wiejską świetlicę. W miejscu, w którym jeszcze w latach 90. jeździły pociągi dziś nie widać już torów. Zamiast tego jest ścieżka dla rowerów. Takie rozwiązanie ma zachęcić mieszkańców i turystów do odwiedzania miejscowości na rowerze. Więcej o zmianach w Pławnej przeczytacie w artykule TUTAJ.

źródło: PKP PLK

Czytaj też: Ciekawostki | Podróże | Polecane | Wydarzenia  | whiteMAD na Instagramie

fot. 23001799, Pixabay