Wygląda jak dawniej. Dworzec w Helu otwarty po przebudowie

Jest mały, ale latem obsługuje tłumy turystów. Dworzec kolejowy w Helu został otwarty po przebudowie. Z obiektu od środy 20 grudnia korzystają już pasażerowie.

Dworzec w Helu zbudowany został w latach 20. XX wieku. To niewielki budynek o konstrukcji szachulcowej, który składa się z kilku części. Główna jest piętrowa i ma dach wielospadowy. Pozostałe części są parterowe i mają tradycyjne, dwuspadowe dachy. Dworzec zbudowany został z muru pruskiego, a od strony peronów ma podcień.

Przebudowę dworca wykonano z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace trwały półtorej roku. Kolejarze chcieli mu przywrócić oryginalny wygląd. Od strony południowej zrekonstruowano otwartą wiatę. Dokładnie odnowiono elewację z muru pruskiego. Widoczne drewniane elementy pomalowano na kolor ciemnobrązowy. Wymieniono dach. Teraz pokrywa go dachówka w kolorze naturalnej cegły. Nowe są zegary i szyldy z nazwą dworca. Od strony wyjścia do miasta pojawił się nowy napis “dworzec kolejowy”.

Budynek dworca w dwudziestoleciu międzywojennym:

autor zdjęcia jest nieznany, domena publiczna

Zupełnie nowe jest wnętrze. W środku pasażerowie znajdą poczekalnię utrzymaną w odcieniach bieli i szarości. Zamontowano tam elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki i zegar. W budynku powstało też pomieszczenie kasy biletowej. Chcąc ograniczyć straty energii wymieniono okna i drzwi. Obiekt zyskał energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. O optymalne zużycie energii dba tu teraz system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Tak dworzec wyglądał PRZED remontem:

Dworzec w 2009 r., fot. Jarba, wikimedia.org, domena publiczna

Pamiętając o ułatwieniach dla osób z niepełnosprawnościami kolejarze zlikwidowali bariery architektoniczne oraz zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille`a, plany dotykowe dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

W sumie przebudowa dworca w Helu kosztowała nieco ponad 10 mln zł. Projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (Lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Cegła | Zabytek | Renowacja | whiteMAD na Instagramie