Centrum Przesiadkowe w Rybniku według projektu BDM Architekci

O tym, jak będzie wyglądać Centrum Przesiadkowe w Rybniku dowiedzieliśmy się po ogłoszeniu wyników konkursu zorganizowanego przez SARP na zlecenie miasta. Zwyciężyła koncepcja, którą przygotowali architekci z eM4. Pracownia Architektury. Marcin Brataniec. Tym razem przyglądamy się jednak innej koncepcji, która w konkursie zdobyła honorowe wyróżnienie. Przygotował ją zespół architektów z biura BDM Architekci.

Centrum Przesiadkowe w Rybniku ma stać się najważniejszym obiektem transportowym miasta. Korzystać z niego będą pasażerowie komunikacji miejskiej, jak i obsługującej połączenia za granice Rybnika. Realizacja Centrum przesiadkowego to przede wszystkim inwestycja mająca na celu zachęcać mieszkańców do porzucenia indywidualnego transportu kołowego na rzecz komunikacji zbiorowej. Budowa garażu wielopoziomowego ma odciążyć pobliskie ulice z nadmiaru chaotycznie parkujących samochodów.

Tworząc projekt koncepcyjny budynku Centrum Przesiadkowego mieliśmy przede wszystkim na uwadze potrzebę wpasowania się w kontekst miejsca. (…) zaprojektowaliśmy budynek o wyróżniającej się formie zewnętrznej, jednocześnie silnie powiązanej z historycznym kontekstem miejsca. Zastosowane na elewacjach elementy z siatki cięto-ciągnionej zarówno materiałem, jak i sposobem układania w formie łuków-fal tworzą obiekt, który jest bezpośrednim odniesieniem do rybackiej przeszłości miasta – do siatek rybackich i stawów rybnych znajdujących się w przeszłości na terenie Rybnika. Na budynek została niejako zarzucona sieć rybacka, co także rezonuje w budynku – całość kompozycji zabudowy jest podporządkowana charakterystycznym łukom, przejawiającym się we wszystkich skalach: od założenia urbanistycznego, poprzez zagospodarowanie terenu, aż po detal architektoniczny oraz detal wnętrz – tłumaczą BDM Architekci.

„Zarzucona sieć” na budynek nadaje budynkowi dworca elegancji, jednocześnie jego skala nie przytłacza. Atrakcją zaprojektowanego budynku ma być ogród na dachu, z którego mają korzystać wszyscy mieszkańcy.

Drogę na perony wyznacza wysoki na dwie kondygnacje hol. Na parterze zaprojektowano lokal usługowy, kasy biletowe, toalety i pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. W projekcie BDM Architekci w holu głównym powstała też poczekalnia. Natomiast na pierwszym piętrze zaprojektowano biuro obsługi klienta i przestrzeń dla kierowców. Drugie piętro to część biurowa dla Zarządu Transportu Zbiorowego. Na najwyższej kondygnacji przewidziano pomieszczenia konferencyjne i małą poczekalnię z wyjściem na dach. Budynek jest też sporej wielkości parkingiem. Zaplanowano powstanie aż 487 miejsc parkingowych dla aut i kolejne dla rowerów.


Dworzec ma ciekawe rozwiązania architektoniczne. Proste modularne podziały stanowią odbicie przestrzennej siatki, na której opisane zostały poszczególne funkcje obiektu: budynek dworca, strefa peronów oraz garaż wielopoziomowy. Siatka cięto-ciągniona uformowana w powtarzalne, delikatne łuki jest odniesieniem do siatek rybackich. Zastosowane siatki nie przesłaniają widoku z wnętrza budynku, natomiast są rodzajem przesłony z zewnątrz. Rozwiązanie działa analogicznie jak w przypadku nadruków na szybach autobusów, gdzie nie jest zaburzona widoczność z wnętrza. Światło i cień grające na fasadzie potęgują wrażenia na odbiorcy i sprawiają, że budynki będą zmieniały się w zależności od pory dnia.

Obiekt ma też rozwiązania proekologiczne. Architekci zaplanowali zastosowanie gruntowej pompy ciepła, paneli fotowoltaicznych, retencję i filtrację wody deszczowej oraz budki lęgowe na dachu.

źródło: BDM Architekci

Czytaj też: Rybnik  | Komunikacja miejska | Miasto | Modernizm | whiteMAD na Instagramie

W konkursie zwyciężyła koncepcja, którą przygotowali architekci z pracowni eM4. Pracownia Architektury. Marcin Brataniec. Wizualizację publikujemy niżej:

projekt: eM4. Pracownia Architektury. Marcin Brataniec.