Dworzec Łowicz Główny otwarty po przebudowie. Tak wygląda!

Kolejarze właśnie oddali go podróżnym. W czwartek 15 lutego otwarto dworzec Łowicz Główny. Obiekt został przebudowany, jego elewację zdobi detal z motywem wycinanki łowickiej, a wnętrze zostało przystosowane do współczesnych potrzeb. Prace trwały nieco ponad dwa lata.

Dworzec w Łowiczu to budynek z bogatą historią. Podczas przebudowy połączono XIX-wieczny fragment bryły z dobudowaną później nowoczesną częścią. Na elewacji starszej części renowacji poddano detale architektonicznie, w tym boniowania, pilastry czy gzymsy. Natomiast nowszą wykończono prostokątnymi płytami włókno-cementowymi, w których na narożach odbito motyw z ludowej wycinanki łowickiej. Popielata elewacja koresponduje z białymi ramami okien i drzwi, całość jest nocą podświetlona. Podczas prac zamontowano zegar oraz napisy z nazwą dworca i logotypem PKP S.A.

Stonowane barwy rządzą w środku. To głównie biele i szarości.  Posadzkę holu wykończono jasnoszarym kamieniem, który kontrastuje z bazaltowym kolorem okładzin ściennych. Jasności wnętrzu dodaje biały listwowy sufit z liniowymi oprawami oświetleniowymi. Ciekawym elementem wnętrza są ławki. Mają modernistyczny, opływowy kształt, a ich drewniane siedziska i oparcia wizualnie nawiązują do historycznych ławek na dworcach. W poczekalni zamontowano elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy oraz dwa zegary. Do obsługi pasażerów przeznaczono kasę biletową. Są tutaj też toalety, lokal komercyjny i posterunek Straży Ochrony Kolei. Piętro to w większości duży lokal na wynajem i pomieszczenia kolejarzy.

Kolejarze podczas remontów dworców starają się usuwać bariery architektoniczne. Tak było i tym razem. Dodatkowo obiekt wyposażono w ścieżki prowadzące, mapy dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille`a dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy.


Dworzec stał się również ekologiczny. Na dachu budynku zamontowano 68 paneli fotowoltaicznych, tak pozyskana energia pozwoli zasilać obiekt. Poza tym obiekt wyposażono w energooszczędne oświetlenie, a także system inteligentnego zarządzania budynkiem, który zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Z kolei poprzez ocieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż kurtyn powietrznych przy wejściach do strefy obsługi podróżnych ograniczono straty ciepła. Dzięki zamontowanym podczas inwestycji systemom bezpieczeństwa – monitoringowi, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowym, dworzec będzie również bezpiecznym miejscem dla pasażerów – czytamy w komunikacie PKP S.A.

Tak wnętrze wyglądało PRZED przebudową:

fot. Grzegorz W. Tężycki, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0

Przebudowa dworca Łowicz Główny objęła również jego bezpośrednie otoczenie. W sąsiedztwie dworca ułożono nową nawierzchnię, a także zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowano zieleń. Choć tej ostatniej mogłoby być więcej.

W sumie przebudowa kosztowała 13,17 mln zł brutto. Została ona zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 ze środków własnych PKP S.A. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Natomiast dokumentację projektową przebudowy dworca opracowała pracownia Domagało Wnuk Architekci, a prace budowlane wykonało Przedsiębiorstwo Budowlane „Częstobud” Damian Świącik z Częstochowy.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Elewacja | Ciekawostki | Detal | whiteMAD na Instagramie

Tak budynek wyglądał PRZED przebudową:

© 2006 by Janusz Jurzyk, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0

Zdjęcia PO przebudowie: